Zalekha Luvs Cooking

Zalekha Luvs Cooking
masakan yang mudah lagi sempoi..

Monday, July 7, 2014

Sambal Hitam Pahang..

Assalamualaikum..Selamat pagi Isnin semua., pagi ni hujan turun pepagi lagi.  Alhamdulillah sejuk dan nyaman sikit rasanya dan berpuasa dalam keadaan yang nyaman begini tentu sedap aje kan tapi matalah yang akan berkebil2 sebabnya mengantukkan...kalau orang tak bekerja duduk di rumah tentu seronok dapat tidur di pagi hari yang nyaman begini. Tapi kalau bekerja terpaksalah menjenggilkan mata... malas nak melayan mata yang dah nak jadi mata panda sepet meh ler kita tengok resepi yang nak saya kongsikan dengan kawan2 hari ini..iaitu sejenis resepi yang mula jadi popular di kalangan bloger dan fb yang gemar memasak  iaitu resepi Sambal Hitam Pahang, resepi yang boleh dikategorikan sebagai resepi tradisi dan warisan ini agak mudah nak memasaknya dan bahan-bahannya pun tak banyak tapi nak menyediakan belimbing rebus sahaja yang agak memakan masa..ada yang memasak belimbing buluh sehingga 8 jam dan ada juga yang merebusnya hanya 4 jam..tapi saya tak merebusnya sebab makcik saya di Chenor Pahang ada bagi sebalang belimbing yang siap di rebus untuk kami adik beradik semasa saya dan keluarga balik Kampung pada bulan Mei lalu.. Jadinya dapatlah di hasilkan sambal hitam pahang dengan belimbing sedap tau rasanya yang masam2 pedas makan pula dengan nasi panas memang terangkatlah..

Sambal Hitam Pahang..

Bahan-Bahan :

Semangkuk (mangkuk tafufa) belimbing rebus
1 cawan  ikan bilis yang telah dibersihkan - direndam sebentar dan toskan
segemgam cili padi - ikut kepedasan yang dikehendaki (>< 25-30 biji)
4 labu bawang besar - dihiris nipis
Sedikit gula
Sedikit garam
2 sudu makan kicap lemak manis jalen
minyak masak secukupnya untuk menumis

Cara:
1. Belimbing di renyah sedikit dan ketepikan dulu
2. Tumbuk halus cili padi, ikan bilis juga ditumbuk dan bawang besar hiris direnyah dalam lesung batu.
3. Panaskan sedikit minyak untuk menumis masukkan bawang besar yang direnyah diikuti dengan cili padi dan ikan bilis, tumiskan sehingga agak garing, masukkan sedikit gula dalam 2 sudu makan bersama kicap dan masukkan juga buah belimbing rebus yang direnyah tadi.
4. Balik-balikkan sehingga agak kering sambal ini dan bila dah masak sejukkan hidangkan bersama nasi panas.  Sambal ini tahan lama jika di simpan dalam peti ais.

sesuai untuk makan tengahari bersama lauk sampingan asam pedas dan ikan goreng..

No comments:

Post a Comment