Zalekha Luvs Cooking

Zalekha Luvs Cooking
masakan yang mudah lagi sempoi..

Thursday, March 17, 2016

Tempe Masak Santan

Assalamualaikum..minggu cuti sekolah ini saya dapat lah menjengah ke blog..tapi baru 2 atau 3 kali jerrr kan ngada2 saya ni ekk..tak kisahlah kan selagi ada masa kata orang boleh la nak menaip sebentar di blog kalau dah banyak keje nanti goodbye aje..hahaha beralasan memanjang saya ni. untuk minggu terakhir cuti sekolah yang singkat ini saya nak kongsikan satu lagi masakan yang mudah dan ringkas tapi berkhasiat juga sebab bahan asasnya adalah tempe..yang sangat kaya dengan protin,..tapi khasiat yang terkandung dalam santannya pula sila fikir2 sendiri ya..kalau ada nak di tukarkan pada susu rendah lemak ker..opps dah mengubah kejadian pulak sebabnya saya pun tak pernah cuba tapi kalau dalam masakan seperti kari boleh aje..cubalah nanti mana tau sedapkan..tapi pokok pangkal nyer kita sendiri kena beringat yer kawan2 bila makan..nampaknya saya sedang menasihati diri saya sendiri dengan panjang lebarnya disini.. Ok lah x mau membebel dengan lebih panjang lagi takut saya dikecam nanti teruslah ke resepi mudah yang ingin saya kongsikan ini..


Tempe Masak Bersantan

Bahan-Bahan:

2 peket tempe - tempe dalam peket plastik yg 1 RM1.20 tu potong kecil-kecil
segemgamikan bilis - dibelah dan buang tulang dan kepala - direnyah @ tumbuk kasar
1 biji bawang besar - dihiris nipis
4 ulas bawang putih - dihiris nipis
2 batang cili hijau - dihiris serong
10 batang cili padi hijau
1 peket santan kotak 200ml
sedikit air
garam secukup rasa
sedikit minyak masak untuk menumis dan goreng embal tempe

Cara:

1. Tempe yang telah dipotong kecil tadi - digoreng embal dan toskan
2. Masukkan sedikit minyak dalam kuali tumiskan bawang besar hiris bersama bawang putih hingga layu dan berbau harum. Masukkan pula Ikan bilis yang direnyah. balik2kan masukkan cili hijau dan cili padi. Masukkan santan dan sedikit air tak perlu banyak air sebab tak perlu berkuah sangat.
3. Masukkan tempe dan balik2kan. Perisakan dengan garam dan kalau suka boleh letak sedikit serbuk ikan bilis maggie atau ajinomoto (optional). Bila dah mesra boleh lah padamkan api dan hidangkan lauk tempe bersantan ini dengan nasi putih.



No comments:

Post a Comment