Thursday, June 25, 2015

Tahu Sumbat Goreng - berlainan sedikit..

Salam Ramadhan ke 8..cepatnya kan..masa sekarang memang berlalu amat pantas rasa macam tak sempat nak toleh kiri kanan dah masuk 8 hari puasa..anyway alhamdullilah walaupun banyak dugaan di bulan puasa kali ini..cuaca yang agak panas ramai yang tak berapa sihat batuk2 ada  yang demam jugak termasuklah saya yang dah lebih seminggu batuk..bukannya tak makan ubat batuk dan tak sapu macam2 jenis minyak angin tapi nak sakit kita tak boleh menahannyakan..so apa yang boleh dibuat banyak minum air masak dan air panas di waktu berbuka tapi kan kawan2 dugaan tengok orang lain yang syok minum ais memang sangat2 mencabar..x mengapa bila dah baik nanti siap sedialah untuk menikmati segala maknika miuman beraiskan..verangan,,,n terus verangan tak sudah2 saya nie kan..muahahaha..Ok x mo berceloteh panjang hari nie kalau berkesempatan saya nak masukkan 2 entry..yang lagi satu tu tunggu ek..yang pertama nie saya teringin or termengidam makan tahu sumbat goreng..sebenarnya saya pernah masukkan entry ntah tahun bila dulu, tapi yang kali ini macam goreng tak berapa nak cantik kalau nak lihat yang pernah saya buat dulu DISINI .mula2 saya nak goreng dalam minyak banyak tapi takut terkeluar isi tahu yang saya sumbat tu so saya tukar goreng dalam non stick pan guna minyak sikit aje..tapi rasa nya masih sedap lain kali saya nak buat isi ikan atau udang pula n nak kukus macam masakan cina mesti sedapkan , sabar ya cik leha berpuasa nie memang semua teragak n rasa sedap,,.Tahu Sumbat Goreng ini saya makan cicah gan sos cili..kalau sos buat sendiri pun boleh saya guna sos cili bawang putih jenama Lingham aje..Ok terus tengok bahan2 yang diperlukan ok.

Tahun Sumbat Goreng

Bahan-Bahan:

6 keping tahu lembut di potong 2 dan buat poket keluarkan isinya sedikit
1/2 batang karet di sagat
1/2 biji sengkuang - di sagat
1/2 camca teh serbuk ayam pasti sedap maggie
1/4 camca teh serbuk lada sulah
sedikit garam
2 biji telur garam (dipukul manja dengan sedikit garam dan lada sulah)
sedikit minyak masak untuk mengoreng

Cara:

1. Gaulkan karet dan sengkuang yang diparut bersama lada sulah, serbuk perasa pasti sedap dan garam. Masukkan sekali isi tahu yang di keluarkan tadi serta hancur2kan sedikit.
2. Ambil sekeping tahu yang di buat poket tadi isikan dengan inti biar padat. Buat hingga habis dapat 12 keping kalau nak buat lebih pun boleh sebab intinya lebih.
3. Panaskan sedikit minyak  masak dalam non stick pan..ambil tahu yang telah disumbat tadi celupkan kedalam telur yang dipukul manja. Gorengkan kedua2 belah. Angkat serta toskan minyaknya.  Hidangkan bersama sos cili atau sos lain kegemaran anda..











No comments:

Post a Comment