Zalekha Luvs Cooking

Zalekha Luvs Cooking
masakan yang mudah lagi sempoi..

Saturday, February 2, 2013

Tahu Sumbat Goreng...

Hai, apakbar semua..sedang buat apa tu kawan ada yang sedang bersarapan yer makan apa la agaknya tu...saya belum breakfast lagi..tapi anak2 buah nie dah makan instants Pizza..Aishah anak sdara saya yang paling besar kat umah ini pagi2 lagi dah masukkan dalam oven 2 pcs of instants Chicken Pizza..dan yang kenit berdua Aina n Sara  suka dapat makan Pizza, tp Iqin x ada di rumah hari ini sebab mengikuti kem motivasi kepimpinan di sekolah..anak2 semua dah kenyang mak2 n aunty nie nak makan apa yer pagi nie..or maybe i should go for something easy n fast to eat apa ekk..k..dah dapat idea bila saya buat nanti saya akan kongsikan ok di sini..

Pagi ini saya cuma nak berkongsi satu jenis hidangan yang mudah boleh dimakan untuk sarapan ke makan tengahari ke bila2 la...Tahu sumbat goreng nie sebenarnya saya pernah terlihat di My Resepi yang dibuat oleh Kak Fida..so kira amik idea dari situ..tq kak Fida sekali lagi saya ambil idea anda tapi bahan sumbat tu saya buat seringkasnya..saya x masak pun sayurannya gunakan yang segar sahaja n i dont put udang kalau sesiapa nak resepi asal kena la menjengah ke My Resepi ok..

Jom kita tengok resepi mudah tapi berkhasiat ini sebab bahan asasnya Tahu dan ada sayuran yang disumbat di dalamnya..sangat ringkas dan mudah untuk membuatnya..


Tahu Sumbat Goreng..

Bahan-Bahannya:

6 keping tahu (Takwa) -
1 cawan - sengkuang yang diparut/hiris batang mancis halus (jullien)
1/2 cawan - karet yang diparut /hiris batang mancis jugak
1 sudu makan sos tiram
1 camca teh serbuk pasti sedap knorr
1 biji telur  ayam - dipukul manja
minyak untuk mengoreng

Untuk Hiasan:
Daun salad secukupnya
Hirisan tomato dan hirisan timun
cili sos untuk cicah tahu sumbat goreng

Cara:

1. Gorengkan dahulu tahu dalam minyak yang sederhana panas, cukup sekadar embal xperlu garing, angkat dan toskan tahu.
2. Potongkan setiap keping tahu kepada 2, ambil pisau dan slit pada bahagian  tengah jangan sampai putus, keluarkan sedikit isi tahu dan boleh di campur pada sayuran sumbatnya.
3. Untuk bahan sumbat tahu, gaulkan kedua2 sengkuang dan karet bersama oyster sos dan serbuk knorr pasti sedap, masukkan sekali isi tahu yang diskop out tadi.
4. Sumbatkan sayuran ke dalam tahu, boleh diisi padat tapi perlahan sebab tahu mudah pecah. Buat sehingga habis kesemua tahu.
5. Untuk goreng tahu panaskan minyak dalam kuali, celupkan setiap keping tahu pada telur yang dipukul manja dan gorenglah dengan api yang sederhana, balik2kan sehingga warnanya golden brown. Angkat dan toskan.
6. Untuk menghidang susunkan daun salad, dan hirirsan timun dan tomato sebagai hiasan dan susunkan tahu goreng sumbat di atasnya, hidangkan bersama sos cili atau apa jua sos kegemaran anda...cubalah sedappp..

No comments:

Post a Comment