Zalekha Luvs Cooking

Zalekha Luvs Cooking
masakan yang mudah lagi sempoi..

Monday, October 29, 2012

Jeruk Timun@ Cucumber Pickle...style Cik Leha...


Assalamualaikum...

Apakabar teman2 semua, semoga semuanya sehat disamping menjalani tugas  harian.  Tentu ramai antara kita yang dah naik kerja atau masih ada yang menyambung cuti lagi..mungkin yang beraya di kampung halaman yang jauh seperti di pantai timur seperti di Kedah, Perlis, Kelantan dan Terengganu menyambung cuti..takpelah setahun 2x kan beraya..dan menjalankan ibadah kurban mungkin.. ok sebenarnya hari ini saya nak letakkan satu resepi tertunggak yang saya buat minggu lepas..Jeruk Timun nie sebenarnya saya buat sebab teringin makan jeruk timun ala2 Mc D tu..rasanyer yang masam2 ranggup tu kan..sesuai untuk dimakan bersama sandwich atau burger atau saper2 yang suka mengonyel benda2 masam memang syiokkk sebab terasa kemasamannya tapi garing..bestkan ok lah jom kita tengok resepi Jeruk Timun cubaan pertama saya ini dan ada sedikit kelainan dari segi warnanya sebab saya ada campurkan gula timbang@gula merah..

Jeruk Timun @ Cucumber Pickle..

Bahan-Bahan:

6-7 biji Timun bersaiz kecil - basuh da toskan lap kering dengan paper towel
1/2 cawan gula pasir
3 sudu makan gula timbang/gula merah
1 sudu makan garam
1/2 cawan cuka
2 cawan air
1 botol/balang kaca - (saya tak ada masukkan dalam balang plastik ajer)

Cara:

1. Masakkan gula pasir, gula timbang dan garam dengan air hingga mendidih, sejukkan dahulu baru dimasukkan cuka, kacau rata.
2. Susunkan timun kecil di dalam balang/botol  dan curahkan dengan bahan yang kita masak tadi. Biarkan jeruk selama 3-4 hari sebelum digunakan.  Boleh tahan lama jika gunakan sudu yang bersih dan kering. Sedap dimakan bersama sandwich atau burger..cubalahh..

memang sedap jeruk timun mkn gan sandwich sosej daging nie marbeless u..

5 comments:

  1. nyum nyum timun jepun mesti lagi best ni.

    ReplyDelete
  2. assalam mualaikum...nak tanya, gula timbang tu gula apa...?

    ReplyDelete
  3. Salam, boleh guna telap platik, plastic jar,? Tq.

    ReplyDelete
  4. Salam, boleh guna telap platik, plastic jar,? Tq.

    ReplyDelete