Zalekha Luvs Cooking

Zalekha Luvs Cooking
masakan yang mudah lagi sempoi..

Monday, October 29, 2012

Bergedel Kentang Harum..simple


Hai...bertemu sekali di hari isnin mesti ada yang tertanya2 kenapa pula saya ada masa masukkan entry buat kali ke 2 pada hari ini...sebenarnya nak masukkan entry tertunggak yang ringkas dan mudah...bila dah ada kerja hakiki yang lain kan tak boleh nak di elak jadi terlanjuran printer saya nie rosak@ xboleh nak buat kerja2 mem--prints baik la saya taipkan resepi yang mudah dah cepat disediakan ini...Bergedil kentang ada macam2 cara orang membuatnya kan ada yang campurkan dengan daging cincang atau apa2 perencah yang difikirkan bersesuaian tapi kali ini saya yang paling mudah ajer sebab nak makan dengan soto daging so tak mau letak daging atau apa2 di dalamnya..tapi bergedil ini tetap sedap dan berbau harum dengan bau bawang yang di goreng sama bersama kentang, nak tengok resepi mudah yang saya buat jom semak resepi::


setelah dibentukkan bnyak juga kan dapat dari 6 biji kentang..

makan soto ada begedel baru ngam...

Bergedil Kentang Harum..

Bahan-Bahan

6 biji kentang - sederhana besar dikupas kulit dan potong bulat
1 1/2 biji  bawang besar - dihiris nipis
1 pohon daun sup - dihiris halus
1 pohon daun bawang - dihiris halus
1 sudu makan serbuk perasa knorr pasti sedap
1/2 camca teh serbuk lada sulah
garam secukupnya
2 biji telur - dipukul manja untuk celup begedel
minyak untuk menggoreng

Cara:

1. Panaskan minyak untuk mengoreng kentang, gorengkan kentang yang dipotong bulat sederhana nipis bersama dengan bawang besar yang dihiris hingga kentang empuk dan bawang agak kekuningan xperlu sampai garing. Angkat dan toskan atas paper towel. Gorengkan sehingga kesemua kentang dan bawang habis
2. Lecek kentang dengan smasher atau boleh juga ditumbuk dengan batu lesung, alihkan ke dalam mangkuk lain dan campurkan kentang dan bawang besar yang siap dilecek/ ditumbuk halus bersama daun sup dan daun bawang yang dihiris halus, masukkan juga perisa knorr pasti sedap dan garam secukupnya berserta lada sulah. gaulkan rata.
3. Bentukkan begedil mengikut besar yang anda kehendaki, saya suka begedil yang agak comel2. buat sehingga semua kentang lecek habis.
4. Panaskan minyak dengan api yang sederhana gorengkan begedil dengan celupkan dahulu pada telur yang dipukul manja. Gorengkan sehingga kuning keemasan dan angkat serta toskan begedel. Hidangkan bersama soto atau sedap dimakan begitu sahaja bersama sos pencicah pilihan anda..selamat mencuba..

1 comment: