Zalekha Luvs Cooking

Zalekha Luvs Cooking
masakan yang mudah lagi sempoi..

Wednesday, October 31, 2012

Daging Bercili Padi Dengan Kentang..


Assalamualaikum...

Selamat tengah hari kawan2 dah makan tengah hari lum..saya hari nie tak sarapan terus brunch..sebab pagi2 lagi saya telah merajinkan diri masak daging korban yang diberi oleh abg Ramli tauke kantin hari tu..fikir punya fikir nak masak apa yang mudah cepat dan segera jadilah masakan yang ala2 sempoi ajer nie tapi memang sedap bagi mereka yang suka lauk2 yang agak pedas...kebetulan akak cc saya ada bawa pula kari daging..dan disamping daging bercili padi saya juga bawak daun ubi yang dicelur untuk dimakan bersama kuah pecel yang dibuat oleh adik saya bedah petang semalam...sebab kalau dirumah pucuk ubi celur macam gitu x laku saya gan bedah ajer yang makan anak2 tak berapa suka...sebelum sesi makan2 pagi tadi saya sempat ke kantin  nampak pulak urap daun selom...apa lagi memang favorite saya tu..haa habis nasi panas sepinggan...ok asik bercerita saje saya nie baiklah kita terus lihat resepi di bawah ok..

Daging Bercili Padi Dengan Kentang

Bahan-bahan:

500 gram - Daging - dihiris kecil (seeloknya daging batang pinang untuk cepat empuk)
3 biji kentang - dikupas potong bulat dan goreng - ketepikan
2 labu - bawang besar - diblender halus
4 ulas - bawang putih - diblender halus
1 inci halia - diblender halus
10 biji cili padi hijau - diblender halus
1 camca teh serbuk kunyit
1 batang serai dititik
1 labu bawang besar hiris bulat
3 sudu makan sos tiram
3/4 cawan air (kalau nk agak berkuah tambah air).
1 keping asam keping /gelugor (direndam sebentar) /kalau xder ganti 1/4 cawan air asam jawa
gula dan garam secukup rasa
sedikit minyak masak untuk menumis..
4-5 biji cili padi untuk hiasan

Cara:
1. Panaskan minyak masak dalam kuali, tumiskan bahan2 yang diblender halus hingga agak garing dan pecah minyak..masukkan serbuk kunyit, dan serai yang dititik, tumiskan lagi dan masuk pula sedikit gula  dalam 1 1/2 sudu cukup.
2. Masukkan pula daging dan diikuti air, masak hingga daging empuk masukkan pula bawang besar yang dihiris bulat bersama sekeping asam jawa atau 1/4 cawan air asam, masukkan sedikit garam rasakan kesesuaian rasanya dan akhir sekali masukkan kentang yang digoreng tadi, balik2kan dan bolehlah dipadamkan api.  Hidangkan bersama nasi panas atau nasi impit...sedappp cubalah..

No comments:

Post a Comment