Zalekha Luvs Cooking

Zalekha Luvs Cooking
masakan yang mudah lagi sempoi..

Tuesday, October 16, 2012

Cucur@Pendaram Geragau Hidup...


Assalamualaikum...

Salam pagi Selasa untuk semua teman2 dan pengunjung ZLC yang saya sayangi, apakabar anda semua pagi ini semoga anda semuanya ceria2 dan sihat dalam menjalani tugas harian...pagi ini saya nak berkongsi dengan teman2 semua sejenis hidangan sarapan atau boleh juga dibuat pada bila2 masa.  Macam saya semalam tu kononnya tak mau makan nasi jadinya bila balik dari pejabat saya teringat pulak ada udang geragau hidup di dalam peti ais...apalagi saya pun cari pulak daun kunyit kalau daun kunyit xada macam tak sedap pula penderam atau cucur geragau tu nanti...naseb baiklah dalam pasu tepi rumah tu ada pokok kunyit yang tak berapa nak besar macam terbantut gitu tapi ada gaklah daunnya saya pun apa lagi amik la dalam 3 helai daun kunyit yang kemetot tu untuk mulakan operasi pendaram saya..ada orang muda sekarang ini tak tau apa itu pendaram..nama lain bagi cucur atau cekodok atau jemput2 tapi dibuat agak nipis dan garing...dan yang tak kenal udang geragau pulak atau nama lainnya udang pepai..udang inilah yang dibuat cencaluk atau belacan...
Oleh kerana udang ini bersize sangat kecil memang halus2 so kenalah  memilih bendasing untuk dibuang dan kena cuci pula di dalam tapis halus...ok jom kita tengak bahan2 untuk buat pendaram..ini, jemput lah makan semua yer...satu untuk kanda, satu untuk dinda tapi udang yang ini kenit2 ajer bukan udang yang besar2 yang mcm kanda suka..muahahaha dah jadi dialog cerita p.ramlee pulak...


Cucur@Pendaram Geragau Hidup

Bahan-Bahan:

2 cawan udang geragau hidup - cuci bersih dan toskan
2 1/2 cawan tepung gandum
1/2 cawan tepung beras
2 labu bawang besar - dihiris nipis
2 biji bawang putih - dicincang
8-10 batang cili padi hijau - di hiris kecil
1 helai daun kunyit - dihirs nipis (kalau kemetot mcm saya punya 3 helai..hehe)
Air secukupnya - >< 2 1/2 cawan - bancuhan tidak terlalu cair atau pekat
2 sudu makan minyak panas (petua untuk dapatkan cucur yang garing)
Garam secukup rasa
Minyak masak untuk goreng

Cara:

1.  Masukkan kedua2 tepung dalam mangkuk bersama bawang besar yang dihiris bawang putih cincang, daun kunyit hiris, cili padi hiris dan udang geragau.
2.  Masukkan air sedikit demi sedikit sambil digaul rata, adunan hendaklah tidak terlalu pekat, masukkan juga 2 sudu makan minyak panas kedalam adunan cucur dan garam secukupnya dan digaul rata.
3.  Gorengkan adunan pendaram@cucur sesudu demi sesudu dalam minyak yang sederhana panas, balik2 hingga kuning keemasan, angkat dan toskan diatas paper towel. Hidangkan bersama sos pencicah dan apa2 sos yang digemari.

No comments:

Post a Comment