Zalekha Luvs Cooking

Zalekha Luvs Cooking
masakan yang mudah lagi sempoi..

Wednesday, February 11, 2015

Sayur Brokoli n Cendawan Shitake Segar..

Salam Rabu untuk semua...apa kabar kawan semoga ceria dan senyum2 selalu tp kalau senyum n tersengih tak tentupasal pun x boleh tau kawan2 nanti orang kata tak betul atau 3/4 hahaha..tu bahasa orang dulu2..selain tu ada juga yang mengelar sebagai mereng..baik sikit dari gila oppss nape pulak pagi ni saya bercerita pasal senyum2, senyum sumbing, senyum kambing..xkasih la kan kalau nak tersenyum atau pun tidak terpulang pada individu masing2 yang penting senyuman perlulah ikhlas dari hati mencerminkan peribadi seseorang itu tak gitu kawan2.. panjang pulak cerita tentang senyum ni nanti tak jadi kerja pulak..kita berhenti di sini dahulu kerana saya nak kongsikan dengan kawan2 semua resepi sayuran yang di stir fried menggunakan Brokoli, cendawan shitake segar, carrot dan ayam perencahnya masakan sayuran ala2 cina memang sedap tau kawan2..itu lah makan malam saya n anak2 buah di rumah malam tadi..selain masakan asam pedas ikan siakap..asik2 asam pedas aje kan..hahaha punya suka kita lah kan..orang lain x boleh marah sebab memang kita suka makan asam pedas orang johor la katakan..Jom semak resepi..

Sayur Brokoli dan Cendawan Shitake Segar..

Bahan-Bahan:

1 kuntum brokoli yang sedang - dipotong bunga
6 biji shitake mushroom yang segar - di belah 4-6
1/2 batang carrot - di hiris serong
1 keping isi ayam - dihiris bite size
6 ulas bawang putih dicincang
2 sudu makan sos oyster
1 sudu makan serbuk pati ayam maggie
1/2 camca teh serbuk lada sulah
1 camca teh minyak bijan
2 sudu makan tepung jagung (campur dengan sedikit air sebagai pemekat)
1/2 cawan air
Sedikit garam
sedikit minyak untuk menumis

Cara:

1. Panaskan sedikit minyak masak dalam kuali tumiskan bawang putih cincang hingga harum dan keperangan masukkan pula isi ayam. Balik2kan dan masukkan air 1/2 cawan
2. Masukkan oyster sos, serbuk ayam maggie dan lada sulah masukkan juga carrot, brokoli dan cendawan shitake segar. Masak tak perlu lama agar sayur2an segar masukkan tepung jagung yang di bancuh dengan sedikit air. Perisakan dengan sedikit garam dan akhir sekali renjiskan dengan sedikit minyak bijan. Padamkan api dan sedia dihidang bersama nasi panas dan lauk pauk lain.

resepi stir fried brocoli jer ek hr ni asam pedas siakap tu dh slalukan,,






3 comments:

  1. Sedap sgt nmpak stir-fried veges tu Sis!
    Syukran for sharing :-D

    ReplyDelete
    Replies
    1. mmg sedap bila mkn sayur2an yg di goreng segar mcm nie..
      tq blogwalking di sini Nor..happy cooking..

      Delete
  2. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete