Zalekha Luvs Cooking

Zalekha Luvs Cooking
masakan yang mudah lagi sempoi..

Sunday, February 8, 2015

Corn Soup With Crunchy Crouton for Breakfast..


Salam Ahad untuk semua..dah nak masuk waktu mkn tengah hari baru saya ada kesempatan masukkan entry breakfast, x menghagak ek tajuknya kemain ler omputih sesangatttt kannn..hahaha sebenarnya resepi yang saya nak kongsi ini seakan sup cendawan yang selalu saya buat yang digemari oleh anak2 buah ku dan hakak jugak..cumanya bahannya dah tentulah berlainan sedikit kerana menggunakan jagung dan dalam sup ini kita tak perlu letak susu segar atau susu cair, Perlu masukkan telur yang memberi efek seakan sharkfin sup pehhh macam2 lah pulak ek..

Sup ini sedap dimakan dengan roti bakar atau roti bakar mentega berbawang putih juga tapi kali ini ada sedikit kelainan saya gandingkan dengan crouton yang di buat menggunakan roti yang berusia 2-3 hari yang dibakar dalam oven selama 15-20 minit sehingga garing..dan lagi satu nk crita kalau omputih yang but croton potongan nya kiub agak kecil tapi saya gunakan roti putih biasa bantai ajerlah potong kasar sikit..puhhh panjang lak intronya jom tengok aje lah resepi di bawah ok kawan2...

Corn Soup @ Sup Jagung

Bahan-Bahan:

1 1/2 cawan jagung ala krim dalam tin
6 cawan air
1 labu bawang besar - di dadu halus
4 ulas bawang putih - dicincang
2 sdt serbuk ayam maggie
1 sdt serbuk lada sulah
1 biji telur - dipukul sedikit
1/4 cawan tepung jagung - dibancuh dengan sedikit air
sedikit garam
dan sedikit minyak untuk menumis

Cara:

1. Panaskan sedikit minyak dalam periuk tumiskan bawang putih cincang bersama bawang besar dadu di tumis sehingga layu dan berbau harum, Masukkan air dan serbuk lada sulah, serbuk pati ayam maggie, dan jagung ala krim dalam tin.
2. Masak sehingga sup mendidih masukkan pula telur yang dipukul manja sambil di kacau agar nampak macam sharkfin sup dan masukkan juga bancuhan tepung jagung sebagai pemekat.
3. Akhir sekali perisakan dengan garam secukup rasa dan bolehlah dihidangkan dengan crouton atau pun garlic bread mana2 pun boleh..selamat mencuba ok..sedap sup ini pasti anak2 suka.

Cara membuat Crouton

Potongkan roti sama ada bentuk kiub atau besar yang kita suka..boleh gunakan roti putih atau juga roti perancis. Susun dalam dulang dan bakar selama 15 minit sehingga roti garing bukan hanggus yer..saya gunakan roti putih dan roti wholemeal. Bila dah garing roti ini boleh di simpan dalam bekas kedap udara. Boleh juga digunakan untuk sajian salad yang di taburkan dengan crouton.


No comments:

Post a Comment