Zalekha Luvs Cooking

Zalekha Luvs Cooking
masakan yang mudah lagi sempoi..

Wednesday, February 25, 2015

Kueh Seri Muka Batik


Sunguh Manis Si Gadis Melayu
Bersopan Santun Nampak Pemalu
Seri Muka Batik Kuih Dahulu
Rasa Sekali Teringat Selalu..

Salam Rabu untuk semua siap berpantun saya pagi ni...seronok rasanya berada di hari rabu sebabnya esok khamis keje 3/4 hari dan jumaat dah cuti..cewahhhh saya nie asik fikir cuti ajekan walhal baru lepas bercuti tahun baru cina dan baru naik bekerja semalam..xperlah kan bila bercuti tu macam2 program boleh di buatkan..cuma rajin dan tak rajin aje.. hari ini pun saya nak sharekan resepi ter-extra rajin la kononnya tapi saya buat 2 minggu lepas memang teringin sangat untuk membuat kuih seri muka batik yang pada pandangan mata saya nie cantik. Jadi keterujaannya lebih maka setelah membelik2 resepi di internet saya sangat berkenan dengan resepi dari blogger terkenal Puan Yati Memories resepi asal boleh tengok disini tqsm yer puan yati saya selalu jugak amik resepi2 puan yati yang memang terkenal n pandai membuat kueh mueh dan masakan yang sedap2. Jadinya saya mohon copypaste aje ok resepinya memang sedap dan cantik.. tapikan..huhuhu ada tapinya yang saya buat nie terlembut sangat kepalanya atau lapisan atasnya sebab saya gunakan tepung jagung sepatutnya guna tepung kastad..hamikkk ko pepandai ganti benda xder..walaupun agak terlembik di atasnya tetap sedap aje rasanya jangan cakaplah lemak manis bersari makan sekali teringat berhari2..muahaha buat lawak pulak saya ek.. jom tengok resepi yang saya copy paste ni..

Seri Muka Batik 

Bahan2 Lapisan Bawah:-
  • 400 gm beras pulut
  • 100 gm pulut hitam
  • 300 ml santan pekat
  • 250 ml air
  • 1 sudu besar gula
  • 1sudu kecil garam halus
Cara2nya:-
  1. Rendam beras pulut sekurang2nya 3 jam. Saya guna pulut susu, tak rendam pun takpe.
  2. Sementara itu, rendam juga pulut hitam dlm bekas berasingan selama 3 jam. Cuci bersih dan rebus hingga empuk. Bila dah empuk, lalukan di air paip dan tapiskan. Ketepikan dulu.
  3. Sementara itu, masukkan pulut putih bersama santan, air dan sedikit garam ke dlm loyang yg beralas plastik. Sebelum masukkan pulut, pastikan di sapu sedikit minyak keliling loyang.
  4. Kukus pulut putih selama 30 minit.
  5. Apabila pulut putih dah masak, masukkan pulut hitam yg di rebus tadi dan gaul hingga sebati.Tekan2kan dalam loyang 10x10x2".Sementara itu buat utk adunan lapisan atas.
Bahan2 Lapisan Atas:-

Bahan A

  • 250 gm gula castor
  • 100 gm tepung kastard
  • 400 ml santan pekat
  • 400 ml air (10 helai daun pandan- diblender dengan air.-tapis ketepikan) -saya guna 5 helai aje
Bahan B
  • 4 biji telur
  • 1/2 sudu kecil garam halus
  • 1/2 sudu kecil pandan essence (saya tak der x guna)
  • pewarna hijau- secukupnya
Cara2nya:-
  1. Satukan bahan2 A kacau rata & masukkan bahan2 B kacau hingga sebati.
  2.  Tapis kedalam periuk & masak. Kacau hingga naik wap. sekejap aje dlm 3 minit.
  3. Tuang keatas lapisan bawah & kukus selama 30 minit.
  4. Bila dah masak angkat dan sejukkan. Biarkan kuih betul2 sejuk barulah di potong guna pisau plastik.









No comments:

Post a Comment