Zalekha Luvs Cooking

Zalekha Luvs Cooking
masakan yang mudah lagi sempoi..

Sunday, February 15, 2015

Baked Mini Cheesy Omelet


Salam Ahad salam hujung minggu buat semua saya hari ini bekerja jadinya permulaan minggu la kot..bukan hujung minggu.. oleh kerana hari ini bekerja dan sekolah saya pagi2 lagi dah mem-baked cheesy omelet atau dalam bahasa melayu nie Telur Bakar Berkeju..cewahh macam mewah sangat kan bunyi breakfast yang saya buat pagi ini..tapi sebenarnya ianya amat mudah dan sesuai untuk dibawa bekal untuk anak2 ke sekolah.  Selain ianya berkhasiat dan dan sedap bila dah dihiaskan menarik ala bekal bento kemain suka lagi anak2 dapat bekalan yang cantik..ada telur omelet bercheese dan juga buah2an.. sesekali memanjakan anak2 apasalahnyakan...hahaha. Jom kita tengok resepi di bawah..tqsm untuk pemberi idea utk resepi ini yang saya lihat di Group Resepi Ringkas FB yang saya sertai..
bento untuk anak2 pi sekolah tadi pagi,,

Baked Mini Cheesy Omelet

Bahan-Bahan:

5 biji telur ayam
10 biji bebola daging - dipotong kiub kecil
1 batang karet - dipotong kiub kecil
4 shitake mushroom segar - di hiris kecil
1 pohon daun sup - dihiris halus
1 labu bawang besar - didadu
3 sudu makan cream cheese
3 keping keju
1/2 camca teh serbuk lada sulah
1 camca teh serbuk ayam maggie
sedikit garam
sedikit butter untuk di sapu pada muffin tray

Cara:

1. Mula-mula rebuskan sebentar bebola daging yang dipotong kiub bila air dah mendidih masukkan karet sebentar sahaja. angkat dan toskan airnya.
2. Pukul telur bersama cream cheese dan serbuk lada sulah serta serbuk pati ayam maggie dan sedikit garam, masukkan pula bawang besar yang didadu.
3. Lenserkan Muffin Tray dengan sedikit butter, masukkan kiub kebola daging, kiub karet yang di celur sebentar dan taburkan juga dengan hirisan cendawan shitake segar bersama daun sup,
4. Setelah siap mengisi muffin tray dengan bahan2 tadi masukkan pula bancuhan telur sesenduk kecil setiap satu dan letakkan keju yang dipotong 4 setiap satu. Adunan ini cukup untuk 12 keping omelet.
4. Bakar dalam oven yang telah dipanaskan terlebih dahulu selama 25 minit. Bila dah masak keluarkan dari acuan muffin dan hidangkan. sedap cubalah..







isikan bahan2 dalam muffin tray






No comments:

Post a Comment