Zalekha Luvs Cooking

Zalekha Luvs Cooking
masakan yang mudah lagi sempoi..

Tuesday, February 10, 2015

Puttu Mayam ~ Segera buat sendiri..


Salam selasa untuk semua..sarapan apa agaknya pagi ini kawan2.. saya hari ini bersarapan puttu mayam yang dibuat sendiri - wahhh macam pandai ajerkan buat puttu mayam selalunya kalau nak makan puttu mayam kena tunggu uncle yang jual puttu mayam yang naik motosikal lalu depan rumah atau yang ada berhampiran kawasan pasar..sekarang dah tak perlu beli lagi sebab dah pandai buat puttu mayam sendiri..cewahhh sukanya saya.. Kalau nak beli pun harganya dah mahal sekarang ni 1 pcs rm1.00 mahalkan..huhu..oklah x boleh nak berceloteh panjang sebab banyak kerja2 urusan seri paduka yang perlu saya bereskan so nak kongsi resepi yang amat2 mudah lagi sempoi ini yang saya ambil dari Group Resipi Ringkas FB yang dikongsikan oleh Izeliwani binti Hj Ismail klau x silap saya nama puan yang tunjuk resepi di RR tu..so d credit goes to u my dear menjadi juga saya buat nnti akan saya uploadkan pula di FB ok..cekitdautttt..

Puttu Mayam - Segera

Bahan-Bahan:

1 Peket Bihun Siam Brand Faiza - saya hanya guna 1/2 peket
5 helai daun pandan - dikisar dengan air (secukupnya untuk merendam Bihun)
Kelapa parut putih secukupnya  - dikukus sebentar
Gula Merah - secukupya
Gula Perang (Brown Sugar) - secukupnya.

Cara:

1. Rendamkan Bihun  dengan air pandan yang ditapis dahulu kalau tak masuk pulak hampasnya..
   rendam sehingga lembut.
2. kukuskan Bihun lebih kurang 30-40 minit - leraikan dengan garfu
3. Hidangkan bersama kelapa parut putih yang dikukus, berserta gula merah dan gula perang.
 
*Cuba tau kawan2 - tak menghampakan hasilnya..

rendam dalam air pandan..


nie ler rupa peket Bihun faiza yang saya guna tu.


No comments:

Post a Comment