Zalekha Luvs Cooking

Zalekha Luvs Cooking
masakan yang mudah lagi sempoi..

Sunday, February 8, 2015

Puding Trifle Peach ~ mudah dan sedap...

Bersiaran sekali lagi hari ini, nak kongsi bersama kawan2 hidangan minum petang atau pencuci mulut yang saya buat pada hari Jumaat lepas..atas permintaan sahabat saya Miss Nana yang katanya nak resepi puding trifle nie so saya kongsikan di sini okeh..makan sejuk2 pada cuaca yang agak panas macam nie memang syok tau kawan2..jom kita tengok resepi yang mudah lagi ringkas ini..

Puding Trifle

Bahan-Bahan:

1 buku swiss roll cake - dipotong 1 cm (saya beli yang siap)

Bahan untuk Kastad
1/2 cawan - tepung jagung
1 cawan susu cair
2 cawan air
1/4 cawan gula pasir
1 camca teh esen vanilla
1 sudu makan butter

1 tin buah peach / fruit cocktail (syrup gunakan untuk moistkan cake)- boleh guna mana2 yang disukai

Untuk Lapisan atas - Jelly
1 Kotak Jelly Strawberry - Jenama Nona

Caranya:

1. Dalam mangkuk puding sama ada yang besar atau kecil isikan dengan kek swiss role yang di potong 1 cm tadi. pastikan kita isi dan tutup keseluruhan dasar mangkuk puding rapat2 dan tekan2 sedikit. Siramkam air buah  syrup peach di atas swiss roll agar kek ini lembut atau moist.(jangan lupa pilih swiss roll yang sedap okeh).
2. Sediakan pula kastad, Masukkan semua bahan ke dalam periuk, tepung jagung, susu cair, air dan gula serta vanila dan butter kacau guna whisk supaya tidak bergentil masak atas api sederhana sehingga keluar wap. Adunan kastad ini agak lembut. Curahkan kastad di atas swiss roll dan susunkan buah2an diatasnya ikut kretiviti masing2.
3. Masak jelly nona mengikut seperti arahan pada belakang kotak biarkan suam sedikit baru di curahkan di atas lapisan kastad pelahan2. Sejukkan dalm fridge sekurang2nya 3 jam atau lebih dan hidangkan sejuk..sedap cuba tau kawan2.
susun swiss role rapat2 dan siramkan syrup buah di atasnya..
bila dah letak kastak susunkan buah2an yang disukai..
tarraaa dah siap utk disejukkan...







No comments:

Post a Comment