Zalekha Luvs Cooking

Zalekha Luvs Cooking
masakan yang mudah lagi sempoi..

Friday, November 18, 2011

Tahu Singapura..

Salam n selamat malam semua, nampaknya hujan belum berhenti lagi di tempat saya nie..jadi sejuknya makin terasa.  Bila sejuk-sejuk begini perut pun asik berkeroncong sajer kan.  Memandang ada tahu di rumah saya pun teringat akan satu menu tahu bersama kuah kacang atau lebih senang di sebut rojak..Sebenarnya ada bermacam2 cara orang menyediakan kuah rojak dan bahan2 sayur-sayuran yang digunakan juga pelbagai.  Kalau bagi orang-orang jawa rasa saya terkenal dengan Jenganan yang merupakan rojak juga mengunakan kuah kacang tapi sayurannya terdiri dari kacang panjang yang dicelur, timun, ada tempe goreng dan tahu dan diletakkan sedikit keropok belinjau di atasnya. 


Terdapat juga rojak petis atau rojak buah yang sangat popular dan di jual digerai2 xkira sama ada dibuat oleh orang melayu atau cina, bahan2 rojak petis ini lebih kepada beranika buah2an yang dicampur seperti buah jambu batu, jambu air, kedondong, mempelam muda, ada juga yang letak epal hijau disamping bahan utama tahu, timun, sengkuang dan nenas..saya suka rojak yang beranika begini kerana kuahnya agak masam manis sesuai dengan buah2an yang masam digandingkan dengan kuah rojak yang agak pedas sedikit tetapi manis..wahh panjang betul cerita mengenai rojak hari ini eks...tu x termasuk lagi jenis2 rojak jugak seperti rojak char kue dan sotong kangkung, tahu bakar dan banyak lagi.. nanti kita citer di lain hari yer..so untuk malam ini jom lah kita tengok resepi Tahu Singapura yang saya ambil dari dapur Che Mat Gebu..dapur Tanpa Sempadan..minta izin ya Che Mat akak copy paste di sini pula..tq..



Tahu Singapura
Sumber : Che Mat Gebu -DTS

BAHAN KUAH KACANG :-)
150 gram kacang tanah
2 biji cili merah*
4 biji cili padi*
4 biji bawang merah*
1 ulas bawang putih*
1 inci belacan*(*kisar halus, gunakan air masak)
1/2 cawan jus asam jawa
Garam dan gula secukup rasa
1/2 camca besar kicap pekat

BAHAN-BAHAN LAIN :-)
4 keping tauhu, digoreng dan potong dadu
1/2 biji timun, diracik halus
1 biji sengkuang saiz kecik, diracik halus (saya gantikan dgn karet)
2 genggam taugeh, celur sekejap dan toskan
Hirisan halus cili padi merah (optional)

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. UNTUK KUAH KACANG :- Kacang tanah digoreng tanpa minyak hingga perang, sejukkan, buang lapisan nipis pada kacang tanah tadi dan kisar. Masukkan ke dalam bekas, tambah bahan kisar halus, jus asam jawa dan perasakan dengan garam dan gula secukupnya (selalu kuah kacang sedikit manis), jika pekat tambah sedikit air, kacau rata. Ketepikan sebentar.
  2. UNTUK TAUHU SINGAPURA :- Susun tauhu goreng yang telah didadu dalam pinggan. Letak hirisan sengkuang, taugeh dan timun atasnya, curah kuah kacang dan tabur hirisan cili padi. Hidangkan segera....hmmmm...sedap ok....i likeee!!.. 

No comments:

Post a Comment