Zalekha Luvs Cooking

Zalekha Luvs Cooking
masakan yang mudah lagi sempoi..

Tuesday, November 29, 2011

Mee Hoon Lada Hitam..

Assalamualaikum

Selamat pagi Selasa untuk semua, alhamdulillah dah dua hari xbersiaran akhirnya dapat juga saya menjengah ke blog pada pagi ini.  Saya sebenarnya bercuti ke Air Papan Mersing 2 hari lepas bersama SIL saya yang buat family day gan adik beradiknya so saya pun tumpang la sekaki  sebab orang ajak..turut pergi sama ialah akak saya dari kepong dan kl bersama suami masing2.  Meriah jugak lah 2 hari di sana tu. nanti saya akan cerita kan bila saya update tentang perjalanan ke air Papan tu yer.

Hari ini saya nak masukkan entry Meehoon Putih Lada Hitam saya buat pada pagi ahad lepas sebelum berangkat ke mersing untuk sarapan pagi..yer lah walaupun ianya resepi dah lepas 2 hari sajer lah saya masukkan untuk buat rujukan diri sendiri dan jika ada saper2 yang sudi nak mencuba..sebab resepi ini pun senang dan rengkas ajer menggunakan bahan2 yang ada semasa pembuatannya jadi xlah menyusahkan diri kita nak masukkan benda yang xder pulakkan..kita yang buat dia kan..hehe..ok lah jom la kita layan resepi di bawah:


Mee Hoon Lada Hitam
By: Zalekha Luvs Cooking

Bahan2:
300gm Mee Hoon - direndam lebih kurang 1/2 jam
2 labu bawang besar - dikisar
4 ulas bawang putih - dikisar
1 sudu makan lada hitam -dikisar
3 sudu makan udang kering (rendam sebentar) - dikisar
6 batang crabstik - dihiris
1 cawang bunga kobis (cauliflower) dipotong
1 batang lobak merah di hiris (bulat atau batang mancis)
1 kiub ayam knorr
2 sudu makan sos tiram (tak ada saya x letak)
1 sudu makan gulaeh
garam (ikut rasa)
1-2 cawan air (ikut kelembutan mee- kalau mee hoon dicelur dahulu xperlu letak air banyak sedikit sahaja)
sedikit minyak untuk menumis

Cara:
1. Panaskan minyak dalam kuali, tumiskan bahan yang diblender bawang, lada hitam, udang kering hingga agak garing dan berbau wangi, masukkan air, bahan2 perasa, biarkab mendidih sebentar
2. Bila dah mendidih masukkan crabstick, dan lobak merah serta cauliflower, masukkan mee hoon dan balikkan hingga rata, rasakan kesesuaian rasa garam kalau kurang tambah, balik-balikkan hingga mee hoon agak kering dan boleh matikan api.
3. Hidangkan dengan hiaskan bersama bawang goreng dan daun bawang/sup hiris yang ditabur boleh juga ditabur dengan telur dadar yang digoreng nipis dan dihiris halus...selamat mencuba.

No comments:

Post a Comment