Zalekha Luvs Cooking

Zalekha Luvs Cooking
masakan yang mudah lagi sempoi..

Tuesday, November 15, 2011

Daging Dendeng..

Assalamualaikum,

Salam petang Selasa untuk semua, agak lambat jugak saya dapat update kerana sangat sibuk hari ini di sekolah saya, maklumlah semua ibu bapa berpusu2 datang untuk mengambil bantuan persekolahan anak..wah seronok lah bagi orang yang ramai anak yang bersekolah kalau 4 orang dh dpt RM400 dan kalau macam seorang ustaz di sekolah saya ada 8 orang anak dan 7 yang bersekolah jadi RM 700 lah dapat muaikan...rezeki anak siapa nak bagi kan bagi saya yang solo molo nie xdpat lah merasa yer.. teringin jugak tu...hehehe.

Dengan kesibukan2 di pejabat hari ini  begitu ramai ibu bapa yang datang untuk pendaftaran lewat, yang nak berpindah dan beraneka masalah2 pelangan yang harus ditangani maklumlah cuti sekolah dah xberapa lama lagi cuma tinggal 3 hari sahaja untuk penggal persekolahan pada tahun ini jadi suasananya agak kelam kabut tapi alhamdulillah semuanya dapat diselesaikan.

Ok kita sambung pulak mengenai resepi yang saya buat minggu lepas tapi masih belum dimasukkan entri nya.  Resepi ini saya ambil dari dapur Pn Azlita Aziz Masam Manis tu yang katanya diambil dari Chef terkenal Pak Engku yang merupakan tukang masak terkenal di kalangan celebriti ..Siti Nurhaliza kawen pun Pak Engku yang masak xsilap saya..wah resepi dari tukang masak ternama saya cuba pada kali ini... Saya mohon copy n paste yer resepi ini Pn. Azalita.. Jom kita semak resepi dibawah



Daging Dendeng
by: Pak Engku

1 kg daging lembu yg tiada lemak - ita guna batang pinang
100 gm bawang goreng

Bahan Kisar
15 tangkai cili kering - digoreng dan dikisar
10 ulas bawang merah - digoreng dan dikisar
2 inc halia - digoreng dan dikisar
3 ulas bawang putih - digoreng dan dikisar

Bahan Tumis
5 biji buah pelaga
3 batang kulit kayu manis
3 kuntum bunga lawang
5 kuntum bunga cengkih

Daging dipotong nipis kemudian direbus
Apabila lembut, toskan dan kemudian digoreng
Tumis buah pelaga, kulit kayu manis bunga lawang dan bunga cengkih
Masukkan bahan yg telah dikisar kasar tadi.
Biarkan hingga naik bau dan naik minyak
Barulah masukkan daging yg telah digoreng tadi.
Masukkan garam dan perasa kacau rata.
Kemudian taburkan bawang goreng.

No comments:

Post a Comment