Zalekha Luvs Cooking

Zalekha Luvs Cooking
masakan yang mudah lagi sempoi..

Sunday, November 20, 2011

Z-Donut ...Lembut n Sedap...

Salam dan selamat petang untuk semua, tentu anda semua dah makan tengah hari kan..tentu menu makan tengah hari ini agak special kan..maklum hari cuti hujung minggu dan anak2 pun dah mula cuti sekolah tentu ibu-ibu rajin memasak mengikut selera anak2.  Saya tengah hari tadi makan laksa peneng lagi dari pagi sampai ke tengah hari..laksa..bab makan laksa ini saya memang x jemu sebab suka rasanya yang masam2 jd bila kita makan berulang pun x muak.

Memandangkan saya dah lama juga tidak mendonut dan ada sedikit kerajinan di pagi minggu..so saya pun buat la projek donut yang sangat disukai oleh anak2 buah saya..Donut yang saya buat kali ini saya olahkan resepinya dari beberapa kali  yang pernah saya buat sebelum ini, maka terhasil lah adunan yang gebu dan lembut sangat sedap bukan saja boleh dimakan bersalut gula..tapi kalau rajin boleh gak buat yang cantik2 ala i-donut tu..sebab donut nyer sungguh lembut texturenya setanding yang dibeli ki kiosk donut tersebut. Oleh kerana saya mengadun gunakan tepung sebanyak setengah kg dapat la donut yang agak banyak bersize sederhana separuh dah di makan oleh anak2 dan separuh lagi saya simpan dalam esbox..Bila nak dipanaskan dan tak nak berapa berminyak anda boleh panaskan di atas nonstick pan dan letakkan hanya satu camca minyak goyangkan pan supaya minyak rata dan letakkan donut 4-5 ketul balik-balikan sangat mudah.
Meh la kita semak resepi donut yang sedap ini..

Z-Donut
By: Zalekha Luvs Cooking

Bahan2:
500 gm tepung gandum
2 camca teh yis kering (saya guna yis mauripan)
4 sudu makan gula pasir
4 sudu makam butter/majerin
3 sudu besar susu cair
1 biji telur
1 cawan air suam
secubit garam
Minyak untuk mengoreng
Gula yang diblend halus untuk salut donut

Cara:
1. Tepung di ayak,(dalam mangkuk kecil campurkan yis bersama 1/2 cawan air suam, 1 camca teh gula dan 1 sudu makan tepung - gaul rata dan biarkan adunan yis ini berbuih)
2. Tepung yang telah diayak tadi campurkan bersama gula, butter, garam, campuran yis dan susu cair dan telur dipukul sedikit. Gaulkan kesemuanya hingga rata dan uli la sedikit sehingga menjadi doh yang lembut dan tidak melekat di tangan dan mangkuk adunan jika ia agak melekit sedikit boleh letak kan 1 camca butter n sesudu atau 2 sudu tepu dan uli hingga ia menjadi licin.
3. Doh ini boleh direhatkan sebentar selama setengah jam tapi kalau nak terus di torak dan di bentukkan bulat2 terus pun boleh. Setelah doh dibentuk bulat2 letakkan doh di atas loyang yang di tabur dengan sedikit tepung. Biarkan sebentar adunan hingga naek sekali ganda.
4. Gorengkan donut dengan minyak dan pastikan apinya perlahan ajer sebab donut ini cepat berubah warna.
Balik-balikkan angkat dan ditoskan..letakkan di atas paper towel.
5. Golekkan donut dalam gula yang dikisar halus atau jika rajin boleh celupkan donut dengan coklat yang dicairkan dan hiaslah mengikut kretiviti anda..Selamat mencuba..





kalau api dia terbesar sikit masa mgoreng jd mcm ni la gelap sikit..tp sgt lembut didlm

No comments:

Post a Comment