Zalekha Luvs Cooking

Zalekha Luvs Cooking
masakan yang mudah lagi sempoi..

Friday, November 18, 2011

Cekodok Caca Marba...

Assalamualaikum,

Salam di petang jumaat yang penuh barakah ini untuk semua, hari ini sekali lagi saya agak lewat dapat meng update kerana kekangan tugas yang banyak..tapi tak mengapa sekurang-kurangnya segala tugasan utama telah dapat saya bereskan..alhamdulillah.. Hari ini nampaknya hujan lagi..mungkin dah tiba musim tengkujuh jadi setiap petang hujan turun..cuaca yang agak sejuk nie tentulah kita akan cepat terasa laparkan.

Saya nak masukkan satu entry yang sering dibuat dan saya rasa berulang kali kita buat untuk menu minum pagi atau petang iaitu Cekodok atau orang-orang sebelah Johor nie panggil jemput-jemput.  Cekodok sebenarnya ada beranika versi ada yang jenis manis seperti cekodok pisang, cokodok lemak manis, cekodok sukun atau cempedak ada jugak orang buat cekodok durian kan bila musim durian.  Kalau jenis yang savoury atau pedas pula ada cekodok udang, cekodok ikan bilis, cekodok jagung bersama udang n mcm2 lagi lah yang boleh dipelbagaikan janji bahan utamanya ada tepung, dan sedikit perencah dan bawang yang di gaul bersama air dan digoreng dalam minyak.

Pada kali ini saya ada buat cekodok caca marba kerana bahannya yang saya campurkan apa-apa yang ada dalam peti ais tu, sedap jugak sebab kita yang buat dia kan lebih2 lagi dapat dicecah dengan sambal tumis bilis semalam mak aii x sedar makan 5..6 ketul...hehe. Ok lah jom kita semak resepi dibawah,



Cekodok Caca Marba
Oleh: Zalekha Luvs Cooking

Bahan2:

2 1/2 cawan tepung gandum
2 labu bawang besar - didadu atau diracik halus
3 batang crabstick - dihiris harus
1 batang fishcake - di belah dua dan hiris halus
2 camca besar ikan bilis lumi (jenis putih yang halus) basuh dan tos
1 1/2 cawan air
Garam secukup rasa
Minyak Masak untuk mengoreng

Cara:
1.  Tepung gandum dibancuh dengan bahan2 rencah, crabstikc, fishcake dan ikan bilis lumi, dan bawang besar masukkan garam secukup rasa, masukkan air sedikit demi sedikit dan bancuhlah sehingga rata.
2. Panaskan api dan gorenglah cekodok seperti biasa kalau nak cekodok yang agak garing adunannya jangan terlalu pekat semasa memasukkan adunan gunakan sudu jangan la terlalu banyak cukup sekadar 6 hingga 7 sekali goreng baru la cantik garingnya nanti. Gorenglah sehingga warna kuning keemasan dengan dibalik2kan dan  angkat serta ditoskan, letak di atas paper towel.  Hidangkan cekodok bersama sos pilihan anda atau dengan sambal tumis pun boleh.  Sedap dimakan panas-panas. 

Cicah Cekodok gan Sambal bilis pun sedap..

Garing n ranggup memang best...

No comments:

Post a Comment