Zalekha Luvs Cooking

Zalekha Luvs Cooking
masakan yang mudah lagi sempoi..

Tuesday, November 29, 2011

Apam Beras ..again.

Salam n selamat malam semua tentu ramai yang sedang menonton tv atau duduk bersantai bersama keluarga pada masa ini  kan, saya bab2 menonton nie saya agak kurang sedikit entahlah  dari dulu lagi saya memang jarang menonton baek la saya bersantai2 ajer kalau xder nak buat apa2.  Lebih2 lagi hari ini saya rasa macam letih sedikit mungkin sebab cuaca yang agak sejuk kerana hujan dari petang tadi..tu yang mood malas melanda terus..hehe selalu bebenor mood malas tu melanda sebenarnya, bleh macam tu..hahaha..

Semasa balik dari pejabat tadi saya terus membancuh adunan Apam Beras yang saya belajar dari Kak Marie officemate saya..tapi kali ini versi apam beras saya berwarna warni ada warna pink, purple n yellow memang meriah gitu..anak2 buah kat rumah nie pun kemain suka sebab colour2 apam nie beraneka jadi si sara x sabar nak tunggu apam tu masak tadi..ingat x pada cerita mengenai chef sara anak buah saya yang berusia 5 tahun yang pernah saya masukkan sebelum nie..kalau boleh memang dia nak menolongsemuanya , kalau sampai ke besar sikap rajin anak2 nie memang bagus jangan lah  bila dah besar jadi pemalas pulak.

Oklah berbbalik  pada citer apam beras yang saya bancuh pada jam 6 petang tadi, jam 9 mlm baru lah boleh dikukus,3 jam tu tunggu diperap kalau orang x sabar jenuh nak menunggu. Resepinya masih mengekalkan resepi yang pernah saya buat dan masukkan di  blog sedikit waktu dulu..nak letak resepi ke tak yer...takpe lah saya copy n paste sekali lagi disini bagi saper2 yang nak mencuba..tapi kali ini x sempat nak di balutkan dengan kelapa putih sebab tak ada...tapi masih sedap juga bila dimakan gitu ajer..anak2 buah saya suka..jom lah kita semak resepi di bawah.



Apam Beras II

Bahan2:
2 cawan nasi yang telah disejukkan
2 cawan tepung gandum
2 cawan tepung beras
2 1/2 cawan air
1 cawan brown sugar (klau xnak manis kurangkan 3/4 cawan)
3/4 cawan gula pasir (klau xnak manis kurangkan 1/2 cawan)
2 camca teh yis kering
beberapa titis esen pewarna yang disukai 
Secukup Kelapa Parut Putih yang di gaul bersama garam untuk salut apam.

Cara:
1.  Blendkan nasi bersama air sedikit demi sedikit, kemudian masukkan pula kedua-dua jenis gula, blender hingga sebati  dan halus.
2.  Adunkan kedua-dua jenis tepung dalam besen, masukkan yis kering dan gaul rata, masukkan adunan nasi yang diblender dan digaul hingga rata dan sebati. Perapkan selama 3 jam.
3.  Setelah 3 jam, ambil senduk dan gaulkan adunan dengan sedikit dengan pewarna yang dikehendaki, biarkan sebentar selama 10-15 minit. Panaskan dulu acuan lompang kecil dalam kukusan.  Bila acuan dah panas baru masukkan adunan hingga 3/4penuh. 
4.  Kukus selama 10-15 minit, sejukkan sebentar sebelum dicungkil dari acuan. Hidangkan apam bersama kelapa parut putih yang telah di gaul dengan sedikit garam.  Kalau nak lebih tahan kelapa untuk digaul bersama apam kukuskan sekejap..



No comments:

Post a Comment