Zalekha Luvs Cooking

Zalekha Luvs Cooking
masakan yang mudah lagi sempoi..

Saturday, November 5, 2011

Mango Jello...

Assalamualaikum,

Salam n selamat petang untuk semua, tengah buat apa tu mesti ada yang sedang sibuk didapur untuk menyediakan bahan-bahan masakan untuk hidangan hari raya esok kan..wahh ada yang sedang memasak rendang dan nak merebus ketupat yer mesti meriah dengan suasana anak-anak dan kaum keluarga yang telah berkumpul di kampung halaman. Kat umah akak nie kami bercadang nak masak yang ringkas ajer kena tunggu chef bedah untuk mulakan operasi mungkin lewat sikit kot..akak duk sibuk2 ajer..hehe bleh ekk camtu..

Tadi tengah hari akak ada buat sejenis manisan yang sesuai sebagai pencuci mulut atau boleh dimakan bila-bila masa..Nama dia agak kebaratan tapi rasa ada ketimuran ehhh..macam mana tu..ianya sedap dan nyaman ajer bila masuk tekak bila dah disejukkan dalam esbok terlebih dahulu..ok la jom kita semak resepi mudah untuk buat agar-agar Manga atau nama komersial nyer seperti di atas..hehehe..

Mango Jello
by : Zalekha Luvs Cooking

Bahan2:

1 packet agar-agar serbuk (10gram)
1 biji Manga masak yang sedang -blender jdkan puree bersama 1cawan air
1 1/2 cawan gula pasir
2 cawan susu cair
4 cawan air

Cara:
1.  Masukkan semua bahan dalam periuk dan dikacau rata, masak  diatas api sederhana dan sentiasa dikacau sampai mendidih, bila dah mendidih masak la lebih kurang lima minit lagi baru padam kan api.
2.  Sediakan acuan-acuan kecil atau loyang besar mana-mana pun boleh, masukkan agar-agar manga yang dah masak kedalam acuan dan biarkan sejuk sebentar di luar sebelum di masuk dalam peti ais, boleh dihidangkan bersama buah-bauhan fruits cocktail, atau buah-buah2an pilihan anda..hari nie akak xder stok buah2an. Sedap juga dimakan bersama susu cair atau sos kastad, makan gitu ajer pun sedap.. Selamat mencuba.



Masukkan dalam acuan yang comel..

ini lah serbuk agar-agar yang akak gunakan cap swallow tp yg white jgn brown ok nie contoh aje..

siap untuk dimakan..

No comments:

Post a Comment