Zalekha Luvs Cooking

Zalekha Luvs Cooking
masakan yang mudah lagi sempoi..

Wednesday, November 23, 2011

Sweet Red Bean Bun

Salam dan selamat malam untuk semua dah makan malam ke belum.. saya dah kekenyangan makan 3 ketul bun kacang merah yang saya buat petang tadi syok punya pasal makan panas2 x sedar 3 ketul saya telan..terukkan..hehe..

Sebenarnya dah lama saya x meroti jadi bila adik saya bedah kata dia ada paste kacang merah saya pun apa lagi teruslah  mulakan projek meroti, tu pun malas nak bukak buku resepi atau cari kat blog jadi saya pun maen buat ajer lah ikut resepi yang saya olah sendiri naseb baek menjadi dan sedap.. sebenarnya saya teringin nak buat sweet bun yang sering di jual di pasar raya tu..so kira menjadi percubaan saya cuma saya gunakan loyang bulat dan saya susun rapat2 iainya seakan roti naek tapi versi berinti.  Jom kita semak resepi di bawah:

Sweet Red Bean Bun
Oleh: Zalekha Luvs Cooking

Bahan2:
550 gm tepung gandum
2 camca teh @ 6gram yis kering
4 sudu makan gula pasir
4 sudu makan butter/majerin
2 camca teh dough softener
1 biji telur
4 sudu makan susu cair
1/4 camca teh garam
11/4 cawan air suam
Pes Kacang Merah untuk Inti Roti
Sedikit susu cair dan pewarna kuning untuk di sapu atas adunan roti
sedikit bijan untuk hiasan.

Cara:
1.  Dalam mangkuk yang kecil campurkan yis kering bersama 1/4 cawan airsuam dengan 1 camca teh gula, kacau rata dan biar naek berbuih dalam 5 ke 10 minit 
2. Ayakkan tepung gandum, masuk ke dalam mangkuk/besan masukkan gula, butter, dough softener, garam, gaul rata, masukkan sekali yis yang telah naek, telur dan susu, adun dan masukkan air sedikit demi sedikit.
3. Adunan roti digaul sehingga rata dan kalau melekit letakkan sedikit lagi tepung gandum dalam 1 hingga 2 sudu gaul atau uli lagi sehingga tidak adunan tidak melekit di tangan dan di mangkuk adunan.
4. Ambil adunan sebesar bola ping pong bulat2 kan ditangan dan leperkan sedikit, masukkan pes kacang merah  secukupnya, tutupkan adunan roti menjadi bulat dan kemas, susun rapat di dalam loyang yang telah dilenser dengan sedikit butter.
5. Buatlah sehingga adunan habis, biarkan adunan naek sekali ganda atau dalam masa 30-35 minit.
6. Panaskan oven 180C terlebih dahulu. Adunan roti yang telah siap disusun di dalam loyang tadi boleh di sapukan dengan sedikit susu cair yang dicampurkan dengan sedikit pewarna kuning dan taburkan dengan sedikit bijan. Masukkan adunan roti dalam oven dan bakar sehingga masak dalam 40-45 minit sehingga atas roti kuning cantik.  Keluarkan dari oven dan sapukan dengan sedikit butter dan sejukkan atas redai.  Siap untuk dihidangkan bersama teh atau kopi panas..


No comments:

Post a Comment