Zalekha Luvs Cooking

Zalekha Luvs Cooking
masakan yang mudah lagi sempoi..

Wednesday, November 23, 2011

Demam N Diarrhea...

Assalamualaikum,

Selamat pagi Rabu untuk semua, apa kabar anda semua semoga semuanya sehat hendaknya.  Saya pulak tak berapa sehat sejak dari semalam dah cirit dan demam pulak..jadi saya xbekerja hari ini.. Semalam saya x menjengah pun ke blog sebab dari pagi lagi ikut along n SIL saya bersama anak sdara ke umah kakak saya di Felcra Bukit Kepong masa awal pergi tu xder lah rasa sakit perut ke apa jadi saya pun ikut ajer..tapi masa kat sana tu dah mula cirit..keluar masuk toilet ajer lah saya seharian di sana.

Mungkin pun sebab silap saya sendiri makan cili api yang melampau pedasnya kot..hehe laen kali kena ingat xleh nak makan yang terlalu pedas.  Pada awal pagi sebelum bertolak ke segamat saya dah buat sarapan donut bersambal..donut yang saya dh frozenkan hari tu saya panaskan dan sira dengan sambal yang boleh tahan pedasnya..agakya lada kering sekarang ni dibuat dari cili api jugak sebab bentuknya yang pendek2..betul2 mencili perut saya tu pun saya cuma makan 1 keping ajer tapi anak2 saya suka pedas2 gitu.
Masa kat umah kakak saya Che Ni pun masak daging black paper dan saya pulak konon nya teringat buat sambal belacan sebab ternampak jeruk belimbing dalam esbok kakak saya tu..apa lagi yg ada cuma sebatang lada hidup saya tambah dekat 20 btg cili padi  yang colour merah tu letak belacan n gula sedikit..bila dimakan dengan nasi yang terlembek sikit tu punya la terangkat pedasnya..semua orang suka sebab mereka biasa makan yang pedas2 baru ada umpp atau meletup..nie la gara2 terlebih cili api perut sendiri yang jadi mangsa.
Kakak saya Che Ni memang x makan yang pedas2 jadi bila dia buat sambal langsung xder rasa pedasnya.
Pada sebelah petangnya pulak kakak saya buat Bubur Jagung bersama sagu biji dan menggunakan susu cair bukan santan, memang saya suka bubur jagung macam nie lemak n tak berapa manis. Sambil makan sambil bercerita macam2 perkara..wahh memang seronok dapat bersantai dan bersembang di beranda sambil angin bertiup x sedar dua mangkuk bubur jagung saya makan.

Itu lah cerita catatan perjalanan saya semalam ke bukit kepong, cuti hanya sehari jadi pergi balik hari sahaja kami ke sana kalau tak memang seronok kalau dapat tido di sana boleh berjalan2 ke bandar segamat atau ke kolam air panas. Tapi percutian macam ini kami masih sempat berbual2 bercerita tentang keluarga dan apa2 jua cerita..memang x abis atau x cukup jam kalau nak berborak. Walaupun sakit perut dan asik keluar masuk tandas tetap menyeronokkan.  Selepas waktu magrib dan kakak saya masak pulak nasi goreng..yang ini saya x makan sebab tak berani perut tgh tak sedap.  Dekat jam 8 kami berangkat balik dan tiba pukul 10 lebih..alhamdulillah perjalanan lancar dan kami selamat sampai. Mungkin jika saya sihat hujung minggu nie sekali lagi saya akan ikut akak ipar saya tu ke Mersing pulak kali ini acaranya berkelah ke pantai, Beach Resort yang mana yang x brapa pasti tapi insya Allah saya akan ikut juga bersama akak  saya Che Ni dan suaminya nak ikut jugak. Jom la saya letak beberapa pic apa yang kami makan semalam di Bkt Kepong dan Donut Sira yang saya buat..entry masakan lain kali sajer yer..Salam sayang dari miss j @ ZLC..





No comments:

Post a Comment