Zalekha Luvs Cooking

Zalekha Luvs Cooking
masakan yang mudah lagi sempoi..

Saturday, November 26, 2011

Air Roselle dan Sup Jagung ...

Assalamualaikum,

Salam hari Sabtu untuk semua dan selamat berhujung minggu. Nampaknya minggu ini sekali lagi kita cuti bersambung hingga ke hari isnin kerana cuti berganti sempenaan Maal Hijrah..Bagi semua yang beragama islam diucapkan selamat menyambut Maal Hijrah...permulaan tahun baru dalam kelender islam..Syukur alhamdulillah kita telah diberikan dengan kesihatan yang baik dan dengan limpah dan rahmatNya kita dapat sekali lagi menyambut kedatangan tahun baru ini.

Saya hari ini cuma nak masukkan entry ringkas iaitu Minuman Air Roselle sebenarnya hari tu masa di Bkt Kepong rumah kakak saya Che Nie terdapat pokok roselle yang sedang berbunga lebat jadi dapat lah dibuat air Roselle yang sangat kaya dengan vitamin C ini..cara buatnya pun hanya perlua bersihkan bunga roselle buangkan biji dan tangkainya disiat2 sedikit rebuskan dengan air dan sedikit gula dan dia akan bertukar menjadi warna merah meroon yang cantik macam ribena, rasanya pun seakan2 ribena masam manis gitu, kalau ada bunga roselle yang banyak selain buat air boleh juga dijadikan jem dan kalau pandai boleh juga dibuat jeruk kering roselle seperti yang kita lihat di kedai2 atau supermarket barangan atau produk roselle yang telah di komersialkan.



Ok la panjang sangat pulak cerita pasal roselle saya sebenarnya ada buat Sup Jagung yang dimakan bersama roti bakar..sup ini sesuai untuk sarapan atau nak makan waktu malam bagi sesiapa yang x nak makan nasi pun sesuai jugak..rasa semua orang taukan cara nak buat sup ini...tapi letakkan la juga resepinya yang mudah dan anak2 yang tak bersekolah tu pun boleh mencuba resepi mudah ini ok kita tengok lah bahan2 yang diperlukan dan pic nya di bwah ini..


Sup Jagung dan Roti Bakar
Oleh: Zalekha Luvs Cooking

Bahan2:
1 tin jagumg dalam tin (ala krim)
1 biji bawang besar dipotong dadu
4 ulas bawang putih cincang
1/2 camca teh serbuk lada putih
1 kiub ayam knorr
1.5 air
2 biji telur - dikocok pukul manja sedikit
2 sudu makan minyak untuk menumis
2 sudu makan tepung jagung (dibancuh dengan sedikit air)
sedikit garam

Cara:

1. Panaskan minyak dalam periuk, tumiskan bawang besar dan bawang putih hingga berbau harum dan layu, masukkan air, lada sulah, jagung dan garam biarkan mendidih dengan api sederhana.
2. Bila dah masak dan didih masukkan pula bancuhan tepung jagung dan akhir sekali masukkan telur yang di pukul manja tadi, kacau sebentar dan matikan api,
3. Hidangkan panas dengan roti yang di bakar atau makan dengan roti perancis yang dibakar dengan garlic butter pun sedap.. selamat mencuba..

No comments:

Post a Comment