Zalekha Luvs Cooking

Zalekha Luvs Cooking
masakan yang mudah lagi sempoi..

Wednesday, February 20, 2013

Kek Coklat Canola...

Assalamualaikum...

Salam rabu untuk semua rakan2 dan pengunjung Zalekha Luvs Cooking...apakabar kawan2 semua semuga anda semua sihat dan sentiasa di bawah lindungan Allah hendaknya...saya seperti biasa alhamdulillah sihat seadanya...dan hari nie...bukan hari rabu yang bisu still talkative day for me sambil membuat kerja2..dan ingin mengupdate resepi yang mudah lama2 bila tak di tulis terlupa pulak nanti.

Resepi kek coklat canola ini sebenarnya di adaptasi dari mana saya pun kurang ingat mungkin yang pernah saya prints di internet, sebab saya tanya pada bedah untuk resepi kek coklat yang simple tak perlu gunakan penimbang hanya sukat gunakan cawan sahaja.. tapi rasanya ok tak menghampakan..boleh di bakar dan juga dikukus tapi saya bakar kek ini...alhamdulillah menjadi dan sedap. Non butter kek ini sesuai bagi mereka yang tak makan butter..opss ada ke orang x makan butter? ada kot..hehehe..jom kita tengok resepi mudah di bawah, saya buat pada hari sabtu lepas..

Kek Coklat Canola

Bahan-Bahan:

2 cawan tepung gandum - diayak*
1 cawan serbuk koko - diayak*
1 camca teh penuh - baking powder di ayak*
1/2 camca teh rata - bicarbonate of soda- diayak*
1 cawan minyak canola (boleh juga guna minyak jagung)
2 biji telur ayam
1 1/2 cawan gula kastor
secubit garam
1 cawan susu segar
1 cawan air suam
1 sudu makan nescafe - ( larutkan nescafe dalam air suam)

Cara::

1.  Panaskan oven pada suhu 180'C , ayakkan bahan2 bertanda*,   tepung bersama bahan2 penaik baking powder dan bicarbonate of soda, ayak sekali serbuk koko, masukkan sedikit garam, gaul rata dan ketepikan.
2.  Dalam sebuah mangkuk pukulkan telur bersama gula castor - saya guna whisk ajer boleh juga gunakan mixer, pukulkan telur dan gula kastor hingga gula hancur dan sebati. Masukkan minyak canola dan pukul lagi hingga sebati.
3.  Masukkan tepung dan koko yang diayak tadi sedikit demi sedikit berselang seli dengan susu segar dan bancuhan air nescafe tadi, Gaul sebati sehingga semua tepung dimasukkan dan juga susu dan air nescafe.
4.  Loyang 8x8 di griskan dengan sedikit minyak canola dan taburkan dengan sedikit tepung. Adunan kek ini tidak perlu dialas dengan kertas minyak sebab nanti kertasnya akan bergerak ke tengah kek..dan kek ini juga mudah dikeluarkan.
5.  Masukkan adunan kek ke dalam loyang yang di gris dan di hentakkan beberapa kali supaya kek rata bila di bakar. Bakar di dalam oven yang telah di panaskan selama 1 jam. Keluarkan kek dan biarkan hingga hilang wap panas baru boleh di keluarkan dari loyang. Potong dan sedia untuk di hidangkan..boleh juga dimakan bersama cream cheese atau yougurt sedapp..sebab kek nie x brapa manis..cubalah..



No comments:

Post a Comment