Zalekha Luvs Cooking

Zalekha Luvs Cooking
masakan yang mudah lagi sempoi..

Saturday, March 3, 2012

Lontong Basah @ Lontong Kuah Lodeh...

Assalamualaikum...

Tadi saya asik bercerita pasal majlis pengantin di Singapura ajer kan sebenarnya saya nak masukkan satu entry masakan Lontong yang sangat sinonim dengan masyarakat johor.  Lontong yang selalu menjadi jualan di gerai2 untuk sarapan pagi juga merupakan hidangan istimewa bila tiba musim perayaan tapi sebenarnya dimakan sepanjang musim la...tak kira raya ke hari2 biasa ke kalau kat johor ini memang mudah untuk kita makan lontong hampir di kesemua gerai atau tempat makan di Johor ini ada menjual lontong terutamanya untuk sarapan pagi...

Pagi tadi sebelum ke rumah pengantin adik saya bedah sempatlah membuat lontong seperiuk kuah lodeh bersama nasi impit segera atau ketupat segera Nona yang telah direbus..yerlah orang nak tinggalkan anak2 yang tak ikut sama tentulah dah siap sediakan makanan yang boleh dimakan dari pagi hingga la ke petang...praktikal kan lontong nie..hehe nampaknya ada baki lagi jadi bolehlah saya makan seketul sebentar nanti.. Ok dah penat sebenarnya hari ini kita terus ajer lah semak resepi dibawah ok...


Lontong Kuah Lodeh...

Bahan-Bahan:
Lontong (beli di pasar) - atau ketupat mini nona rebus mengikut arahan di pek

Untuk Kuah Lodeh:
3 biji kentang - dipotong dadu
1 batang karet - dihiris batang mancis
6 batang kacang panjang- hiris serong
1/2 biji kobis yang kecil - dihiris
2 batang  cili merah dan hijau 0 dihiris serong
5 keping tahu - potong kuib goreng embal
5 keping tempe - potong kuib goreng embal juga
2 cekak suun - direndam dan potong 2 jika panjang
2 keping tahu kering - direndam dan potong kecil
1/2 kg santan pekat - atau 2 biji kelapa parut perah untuk dapatkan
 >< 1 liter santan pekat dan 1 liter santan cair 
air secukupnya jika guna santan pekat yang dibeli..
Bahan2 rencah ditumbuk halus
8 ulas bawang merah
3 ulas bawang putih
1inci halia
3 sudu makan udang kering / ikan bilis
garam secukup rasa

Bahan lain: 
Sambal tumisbilis secukupnya 
Telur rebus atau telur goreng- jika ada

Cara:

1. Masukkan santan cair atau air (jika guna santan yang siap dibeli) ke dalam periuk bersama bahan2 rencah yang di tumbuk halus kecuali garam.
2.  Bila kuah santan cair agak mendidih masukkan karat dan kentang masak hingga kentang agak empuk baru masukkan sayuran2 lain.  Masukkan pula santan pekat dan diikuti dengan tahu tempe yang digoreng embal tadi juga suun dan tahu kering yang direndam dan dipotong kecil.
3. Kacau selalu kuah lodeh ini agar tak pecah santan, masukkan garam dan masakkan sehingga sayur2 dan bahan2 lain dalam kuah lodeh ini masak kalau nak tahan lama masak hingga kuahnya cukup mendidih lama sedikit baru dipadamkan api.
4. Sedia untuk dihidangkan bersama lontong, nasi impit atau ketupat yang dipotong2 masukkan dalam mangkuk siramkam bersama kuah lodeh dan sayur-sayurannya dan letakkan sedikit sambal tumis bilis jika dihidang secara individu. atau hidangkan secara berasingan kuahnya dalam satu mangkuk dan lontong/nasi impit dalam mangkuk lain dan sambal tumis.  kalau ada telur rebus pun boleh diletak dalam hidangan lontong ini.




No comments:

Post a Comment