Zalekha Luvs Cooking

Zalekha Luvs Cooking
masakan yang mudah lagi sempoi..

Monday, October 14, 2013

Jemput2 Cendawan...

Assalamualaikum bersiaran sekali lagi saya pada petang raya ini...esok dah nak beraya korban tapi saya masih tetap di pejabat huhuhu sedihnya rasa hati..tapi x apa lah demi tugaskan.. Apa kata petang2 raya nie kita makan jemput2 cendawan..sedap jugak tau selain dari cendawan goreng kalau di buat jemput2 pun sodappp..bagi sesape yang ada stok cendawan tu..jom lah tengok resepi saya yang sangat sempoi dan mudah nie..sebenarnya jumaat lepas buat utk breakfast bukan hari ini biasa lah resepi tertunggak...jangan mara ekk kawan2 asik jer resepi mudah sebabnya saya dah lama x memasak so jom la layan jemput2 cendawan ekk..

Jemput2 Cendawan...

Bahan-Bahan:

2 cawan cendawan tiram - disiat2 kecil
2 1/2 cawan tepung gandum
4 ulas bawang putih - dicincang halus
1/4 camca teh serbuk lada sulah
1 camca teh serbuk magie sedap rasa
secubit garam
>< 2 1/2 cawan air
minyak masak secukupnya.

Cara:

1. Masukkan tepung gandum, cendawan yang disiat2, bawang putih cincang, serbuk lada sulah, serbuk magie pasti sedap dan secubit garam ke dalam mangkuk.  Masukkan air sedikit demi sedikit dan kacau sehingga rata.
2. Adunan jemput2 jangan terlalu pekat atau terlalu cair. Panaskan minyak masak dalam kuali secukupnya, bila minyak dah panas sudukan adunan jemput2 ke dalam minyak dan goreng dengan api sederhana hingga kuning  keemasan dan garing,
3. Angkatkan jemput2 dan toskan minyaknya, Hidangkan panas2 bersama sos cili atau apa2 sos kegemaran anda.  sedap cubalah yer..

No comments:

Post a Comment