Zalekha Luvs Cooking

Zalekha Luvs Cooking
masakan yang mudah lagi sempoi..

Wednesday, October 9, 2013

2 in 1 - Donut dan Pau Sambal..

Assalamualaikum.. dan salam sejahtera untuk semua pengunjung alam maya ZLC yang saya kasihi..semoga anda semua sihat2 di hari Rabu ini..saya alhamdulillah sihat sebab tu pagi2 lagi hari ini dapat mendonut sebab rasanya dah lama tak makan donut yang dibuat sendiri kebetulan pula dalam fridge ada sambal tumis bilis yang dibuat oleh bedah so jadi gak kalau nak dijadikan pau sambal aka burger jawa.  Donut memang untuk anak2 buah saya yang gemar donut saper lagi kalau bukan Aina Arissa..dan akak aina Sara Sahira walaupun baru standard 1 suka makan yang pedas2 so pau sambal menjadi pilihan sara.. Nasib mak j rajin hari ini anak2 seawal 4.40 pagi saya dah menguli donut so dapatlah dibawa bekal ke sekolah sedikit..donut n pau sambal yang sangat lembut n gebus gebassss nie..hehehe sendiri buat sendiri puji nampaknya saya nie..tapi apa ada halkan..kalau kawan2 tak percaya cuba buat tau guna resepi yang ini..lembut ajer walaupun dah sejuk... ok lah tak boleh nak bercerita lama2 jom kita tengok resepi mudah di bawah ini ok...

Donut 'n' Pau Sambal...

Bahan-bahan:

500 gram tepung gandum
2 camca teh yis kering - mauripan }campurkan yis bersama 1/2 cawan air suam
1/2 cawan air suam                          }1 camca teh gula dan 2 sudu makan tepung gaul rata biarkan
                                                              naik dan berbuih - dalam 10 minit
1 cawan air suam
4 sudu makan gula pasir
4 sudu makan butter
3 sudu makan susu tepung
1 biji telur - di kocok sedikit
secubit garam
Minyak masak untuk goreng donut dan pau sambal
secukupnya gula kastor untuk salut donut
dan secukupnya sambal tumis bagi pau sambal..

Cara:

1. Ayak tepung dan masuk kan dalam mangkuk pengadun, masukkan butter, gula pasir, susu tepung, sedikit garam, gaulkan kesemuanya bahan hingga rata, buatkan lubang di tengah, dan masukkan pula bancuhan yis yang telah dinaikkan tadi dan telur yang dikocok.
2. Masukkan air suam sedikit demi sedikit dan uli kan adunan hingga rata dan licin, jika sedikit melekit di tangan boleh taburkan 1 - 2 sudu tepung gandum. Rehatkan adunan doh yang di uli rata selama 1/2 jam.
3. Setelah direhatkan adunan boleh bentukkan donut sebesar bola pingpong dan leperkan sedikit lalu lubangkan dengan jari di tengah2nya susunkan donut ke dalam dulang yang ditaburkan dengan sedikit tepung gandum.
4. Untuk Pau sambal pula bentukkan adunan bulat2 sebesar bola pingpong juga dan letakkan ke dalam dulang yang ditabur tepung, biarkan hingga adunan donut dan pau sambal naik sedikit dan boleh di goreng terendam dengan api yang kecil hingga berubah warna kekuningan.
5. Angkat dan toskan, untuk donut golekkan dengan gula halus dan untuk pau sambal pula potong tidak putus dan letakkan sambal tumis secukupnya di tengah2 pau jika suka boleh juga diletakkan hirisan timun dalam pau sambal..  Selamat mencuba...

No comments:

Post a Comment