Zalekha Luvs Cooking

Zalekha Luvs Cooking
masakan yang mudah lagi sempoi..

Monday, December 30, 2013

Ikan Salmon Masak Gulai Lada Hidup..

Assalamualaikum dan salam sejahtera untuk semua kawan2 dan pengunjung ZLC. sebenarnya sebelum tahun baru yang cuma tinggal sehari setengah jer lagi nie ada n3 masakan yang ringkas dan mudah nak saya kongsikan di sini..sekarang nie saya jarang2 memasak dan nak berblog lagi lah jarang..sibuk ajer kan selalu..mangalahkan pak menteri..ekekeke prasan la pulak saya nie ekk..

Saya masak lauk nie minggu lepas kot..kalau nak guna ikan2 lain pun boleh yer kawan2 nie bukan kes mengada2 guna ikan omputih tapi kebetulan minggu lepas akak saya milah dah jumpa salmon nie kat tesco alahai bila ada sale tu kan murah sikit kalau x mau rega dia dapat yang murah so apa lagi bahagian ekor2nya bila di fikir2 nak masak apa yang sesuai selain di grill seperti yang selalu di buat oleh kebanyakkan orang..pada mulanya saya nak masak kari letak yogurt gitu tapi bahan nak mengkari tak cukup so saya cuba ler masak style orang melayu masak gulai lada hidup..orang kata kalau kita tak cuba tak tau kan..hasilnya tak menghampakan sedap juga..sebab rasa masam2 gulai nie ngam gan ikan salmon makan lak gan nasi panas2 memang kalau mak mertua lalu belakang x nampak la orang kata..hehehe mana der mak mertua ngada2 jer kan saya, in d making pun lum lagi u..Ok lah saya stop citer merapu nie dulu jom la kita tengok resepi mudah di bawah..

Ikan Salmon Masak Gulai Lada Hidup

Bahan-Bahan

3-4 ketul ekor dan isi ikan salmon (boleh guna ikan2 lain juga)
5 batang cili merah hidup
6 ulas bawang merah
2 ulas bawang putih
1 inci halia
1 inci kunyit hidup
1 1/2 inci belacan
1 helai daun kunyit
1 batang serai di titik / memarkan
2 cawan jus asam jawa sederhana pekat
3 cawan air
sedikit garam dan gula sebagai perisa.
sedikit minyak untuk menumis

Cara:

1. Blenderkan cili hidup bersama, bawang merah, bawang putih, halia, kunyit hidup dan belacan hingga halus.
2. Panaskan sedikit minyak dalam periuk tumiskan bahan2 yang diblender halus  tadi dan serai yang dititik hingga naik minyak dan berbau harum. Masukkan jus asam jawa dan air. Masak hingga kuah mendidih baru di masukkan ikan salmon dan daun kunyit yang disiatkan sedikit. Bila ikan dah masak masukkan sedikit garam dan gula gantikan serbuk perasa (kalau nak guna pun boleh juga).
3. Masakkan dengan api sederhana dan padamkan api..hidangkan dengan nasi panas.

No comments:

Post a Comment