Zalekha Luvs Cooking

Zalekha Luvs Cooking
masakan yang mudah lagi sempoi..

Wednesday, December 18, 2013

Mee Goreng Mamak terasa mamaknyer..

Assalamualaikum..

Salam Rabu yang ceria untuk semua kawan2 dan pengunjung ZLC yang saya sayangi..apa agaknya yang sesuai untuk di makan pada waktu petang selain dari kueh muih dan goreng pisang yang boleh di beli kat warung hujung simpang tu ekk..apa kata saya cadangkan buat mee goreng mamak yang terasanya mamak..oppss ala rasa rempah kari sebenor2nya tau..yang saya maksudkan..hehehe..walaupun bahan yang saya guna agak terhad sebab xder stok taugeh dan sawi..saya gantikan pulak gan kobis tapi jadi gak..apa2 yang ada jer dalam fridge tu saya masukkan..dan rencahnya saya guna isi ayam, sotong gan fish cake, udang n other seafood pun boleh dimasukkan juga kalau ada..kita yang buat dia kan..ok jom kita tengok resepi mudah di bawah..saya guna mee kuning kering (dalam pack) yang saya celur dan toskan. boleh ubah pada Mee Kuning yer kawan2...


Mee Goreng ala Mamak...

Bahan-bahannya:

1 pek mee kuning (saya guna yang kering - so kena rebus hingga lembut dan toskan)
2 biji kentang - di potong dadu jgn kecil sgt dan direbus empuk serta toskan
(saya gaulkan kentang dengan 2 sudu  makan tepung gandum renjiskan dengan sedikit air dan gaul rata serta gorengkan kentang sekejap)
(Jika suka boleh juga buat adunan jemput2 kembang dan potong2 masukkan dalam mee mamak)
sekeping dada ayam - di potong kecil
6 ekor sotong - di hiris gegelang
3 batang fish cake - dihiris
semangkuk kecil - hirisan kobis (kalau ada sawi dan togeh boleh masukkan)
2 biji tomato di potong baji (wedges)
1 senduk kecil - cili blender
1 labu bawang besar - di blender halus
4 ulas bawang putihg - di blender halus
2 sudu makan udang kering - di blender halus
3 sudu makan serbuk kari - bancuhkan dengan sedikit air jadi pes
>< 1/2 cawan air @ secukupnya sahaja sebab mee mamak perlu kering
4-5 sudu makan kicap lemak manis
4 sudu makan sos tomato
Sedikit gula dan
garam secukup rasa
Sedikit minyak untuk menumis

Untuk Hiasan
Hirisan cili merah
Bawang Goreng
dan Limau Kasturi

Cara:

1. Panaskan sedikit minyak dalam kuali, tumiskan bahan-bahan yang di blender halus dan cili yang diblender. Bila bahan2 yang di tumis pecah minyak masukkan pula rempah kari, balikkan masukkan air dan bahan2 sos tomato, kicap dan sedikit gula.
2. Masukkan pula rencah hirisan ayam, sotong dan fish cake bila rencah dah empuk, masukkan pula mee yang telah ditoskan tadi. Balik2kan mee lepas tu masukkan kentang dan sayuran. Masukkan sedikit garam rasakan kesesuaian rasanya dan akhir sekali masukkan tomato gaul sebentar dan padamkan api.
3. Hidangkan bersama limau kasturi, bawang goreng dan hirisan lada merah dan daun sup jika ada..

No comments:

Post a Comment