Zalekha Luvs Cooking

Zalekha Luvs Cooking
masakan yang mudah lagi sempoi..

Wednesday, December 11, 2013

Pie Soft Custard & Nanas..


Assalamulaikum...

Apakabar kawan2 dan pengunjung ZLC yang saya sayangi dan rindui selalu..fuhhhhh lama betul saya x bersiaran di alam maya kan..hampir 2 bulan..apa agaknya yang terjadi ek..ada saper2 nak nak tahu ke..wahhhh dah macam nak buat skrip drama pulak saya nie...hehehe anyway tak ada apa2 yang berlaku cuma semangat untuk ber-blog agak merundum dan kelaut.. Al-kisah yang nak diceritakan saya nie ketiadaan talian hayat berukband@broadband tak di sambung2 nyawanya jadi kena ler duduk diam2 ajer di rumah dan bila di pejabat ada ajer masalah tenet so pepaham la kan...bukan merajuk tau kawan2 cumanya ada ler sedikit permasalahan antara aku dia dan dia macam filem chenta hindustan jer tp (tak der adengan bekejaran di bukit2 gunung nyanyi sambil pelok pokok macam filem an evening in paris xder tau..hehehe)...cewahhhh apa lah yang saya merepek  hari nie, kata akak cc saya ni banyak sangat tengok citer lawak p.ramlee betul gak tu...hikhikhik...

Panjang ler pulak intro saya petang nie ekk x mau serabutkan fikiran kawan2 yang baca citer saya yang dah lama menghilang so teruslah kita ke Resepi Pie yang rapuh dan lemak2 masin dan berintikan custard yang sangat lembut ini saya gandingkan dengan nanas..tapi kalau nak mudah kawan2 boleh gak gantikan nanas yang di buat sendiri masak ala2 caramel yang x brapa menjadi nie (tp tetap sedap..ada saya kesah) dengan gegelang nanas dalam tin yang boleh di potong empat atau juga hirisan buah peach dalam tin. walaupun rupanya x brapa nak chantek tapi sedapppp tau pie nie kawan2..jom skodeng resepi saya di bawah.

Pie Soft Custard & Nanas

Bahan-Bahan :

Untuk Kulit Pie
250 gram butter
500 gram tepung gandum - di ayak
1 biji kuning telur
air ais 1/2 cawan + sedikit garam

Untuk Inti Soft Custard:
300 ml susu cair
400 ml air
5 sudu makan tepung custard
5 sudu makan gula

Untuk Nanas - Caramel
1/2 biji nanas di potong kecil
3 sudu butter
4 sudu gula
2 sudu makan tepung jagung - bancuh dengan 1/4 cawan air.
(Kalau nak mudah gantikan dengan gegelang nanas dalam tin atau hirisan buah peach dalam tin)
Sedikit ceri merah dipotong dadu


Cara:

1. Mula2 buat nanas caramel - Panaskan butter dalam periuk, bila butter dah cair masukkan gula dan kacau sedikit masukkan pula nanas balik2kan sehingga nanas agak lembut, nanas akan keluarkan air so untuk pekatkan sedikit masukkan bancuhan tepung jagung. Kacau rata dan boleh di padamkan api, ketepikan untuk diguna kemudian. (next time saya akan guna slice peach or pineapple x leceh)
2. Sediakan kulit pie pula, (kulit pie boleh di sediakan lebih awal dan di simpan dalam bekas kedap udara) Masukkan tepung gandum yang diayak ke dalam mangkuk, masukkan pula butter dan gaulkan seperti kita buat bread crumb, bila adunan dah jadi seperti bread crumb masukkan telur kuning yang dipukul sedikit dan uli adunan pie dengan masukkan air ais yang di campur dengan sedikit garam, uli hingga menjadi doh yang lembut dan bahagikan kepada 2 atau 3 bahagian jika anda gunakan acuan pie berukuran 6 atau 7 inci terpulang masing2 ok.
3. Ambil 1 bahagian doh dan torakkan, masukkan ke dalam acuan dan ratakan sehingga menutupi kesemua keliling acuan, bahagian tepinya tekan rata dan rapikan. Cucuk dengan garfu pada dasar pastri dan boleh di bakar dalam ketuhar pada suhu 150'C selama 30 minit atau sehingga kulit pie masak.
4. Untuk sediakan soft custard, masukkan susu cair, air, gula dan tepung custard yang di bancuh dengan sedikit air ke dalam periuk, masak dengan api yang kecil dan kacau selalu sehingga custard masak elok. Sejukkan sedikit sebelum di letak dalam kulit pie.
5. Untuk sediakan pie, masukkan inti custard lembut dalam kulit pie dan susunkan nanas caramel di atasnya, atau boleh juga di susun dengan gegelang nenas dalam tin atau buah peach serta taburkan dengan sedikit ceri merah yang di potong dadu kecil. Sedia dihidangkan..

No comments:

Post a Comment