Zalekha Luvs Cooking

Zalekha Luvs Cooking
masakan yang mudah lagi sempoi..

Monday, January 26, 2015

Sup Cendawan Segar..home made

Assalamualaikum dan salam Isnin buat semua.. pagi ini nak kongsi sarapan ala2 omputih kat sini...yer ke omputih makan sup cendawan pepagi hari..xkisahlah dimakan bila2 pun kan..yang pentingnya bagi pengemar2 sup cendawan a.k.a mushroom soup ala2 pizza hut tu boleh ler cuba buat sendiri selain ianya lebih sedap dari yang dibeli opss cewah puji diri sendiri nampak ahkak.. jimat bila masak sendiri dapat banyak dan puas makan jika anak2 ramai ler..bagi orang yang x berapa nak suka makan sup cendawan macam nie next time saya masukkan entry sup jagung pulak ek..tunggu ler bila saya memasak nnti ek..berhajat nak buatnya dah lama tp asik la penyakit M nyer menebal..kikiki..okeh xmo celoteh lebih panjang coz banyak lg kerja yang perlu di bereskan..jom kita semak resepi mudah ini yang telah di baik pulih dari resepi2 yang lalu untuk dapatkan hasil yang lebih baik..

Sup Cendawan Segar

Bahan-Bahan:

500 ml susu segar
1 1/2 liter air
6 kuntum cendawan shitake segara - dihiris
1 labu bawang besar - di potong dadu
3 ulas bawang putih - dihiris
1/2 camca teh serbuk lada hitam kasar
1 1/2 kiub ayam (maggie/knorr ) mana-mana boleh
1/4 cawan tepung gandum - dibancuh dengan air utk pemekat sup
garam sedikit sahaja (dah ada kiub ayam takut masin nanti)
sedikit minyak masak/ minyak jagung untuk menumis

Cara:

1. Mula2 panaskan minyak dalam kuali/periuk tumiskan bawang putih, bawang besar dadu hingga layu dan berbau harum masukkan pula cendawan shitake segar dan serbuk lada hitam kasar. tumis sebentar sahaja tak perlu lama. padamkan api dan sejukkan sebentar. Masukkan bahan2 yang ditumis ini ke dalam blender dan kisar halus.
2. Langkah seterusnya didihkan air dalam periuk masukkan bahan2 yang ditumis tadi bersama kiub ayam. Bila dan mendidih masukkan pula susu segar dan kacau kan selalu masukkan pula tepung gandum yang dibancuh bersama sedikit air tadi sebagai pemekat. Masukkan pula sedikit garam dan rasakan kesesuaian rasa masinnya. Bila dah masak padamkan api dan hidangkan bersama Garlic Bread atau roti yang di panggang di sapu butter.  Sedap cuba tau kawan2..




No comments:

Post a Comment