Zalekha Luvs Cooking

Zalekha Luvs Cooking
masakan yang mudah lagi sempoi..

Wednesday, January 28, 2015

Bubur Pulut Hitam..

Satu lagi entry tertunggak pada hari ini..resepi mudah untuk minum petang.  Bubur pulut hitam sangat senonim dengan masyarakat melayu,.. cina dan  baba nyonya juga menyukai bubur pulut hitam ini.  Cara penyediaannya agakmudah dan bahan2 asasnya kita cuma perlu ada Pulut Hitam, santan serta gula dan daun pandan sebagai pembangkit bau..emmm enak dapat makan semangkuk bubur pulut hitam di petang hari bersama secawan kopi..heaven hahaha dah teringat nak buat bubur pulut hitam la pulak saya nie.. saya penah juga masukkan resepi yang sama DISINI so saya copy paste ajer lah yer..Jom pulut hitam kita..cuma kelainannya kali ini saya gunakan susu cair mengantikan santan dan ada juga orang buat bubur pulut hitam letakkan dressing santan pekat yang di campur sedikit garam di atasnya .  Almaklum semenjak dua menjak x berapa nak makan bersantan kununnnnnya tu so xder lah dressing2 bagai ek..hihihi..tp masih sedap tau rasa nya kawan2..

Bubur Pulut Hitam
 
Bahan2:
2 cawan Beras Pulut Hitam - dicuci dan direndam dalam setengah jam
1 ketul gula melaka
1/2 cawan gula pasir
2 liter air
500 ml santan (saya gantikan dengan 1 1/2 cawan susu cair)
3 helai daun pandan

Cara:
1. Rebuskan beras pulut hitam hingga agak lembut - untuk menjimatkan masa merebus seperti yang selalu saya lakukan bila hendak memasak bubur pulut hitam adalah dengan cara saya akan rebuskan pulut hitam dengan air hingga mendidih dan biarkan dalam 10 minit baru dipadamkan api (pulut hitam akan lebih cepat mengembang didalam air panas) ini boleh dibuat terlebih awal pada waktu tengah hari dan bila nak siapkan diwaktu petang hanya perlu merebus pulut x sampai setengah jam.
2.  Pasangkan semula api untuk merebus pulut hitam bila dah mendidih masukkan kedua2 jenis gula dan daun pandan yang telah di simpul.  Bila gula telah larut masukkan santan/susu cair dan dikacau sekali sekala biarkan api kecil dan dalam 20 hingga 25 minit bubur telah masak lembut dan boleh dihidangkan. Selamat mencuba.



No comments:

Post a Comment