Zalekha Luvs Cooking

Zalekha Luvs Cooking
masakan yang mudah lagi sempoi..

Thursday, January 29, 2015

Asam Pedas Ikan Siakap...

Salam Khamis buat semua pengunjung ZLC...hari ini nak muatkan entry ringkas lauk kegemaran orang2 Johor..kalau kat negeri Johor ini boleh dikatakan kalau dalam seminggu ada yang masak asam pedas lebih dari 3 kali atau selang sehari..macam tak jemukan makan asam pedas..oleh kerana banyak versi asam pedas dan pelbagai daun2 herba yang di masukkan seperti daun kesum, bunga kantan ada juga yang letak daun limau purut untuk bangkitkan rasa asam pedas.  So asam pedas yang saya masak kali ini saya masukkan daun limau purut dan serai untuk membangkitkan aroma dan rasanya  memang sedap..boleh juga gunakan ikan lain selain siakap..jom semak resepi yang dah banyak kali juga dimasukkan di blog ini..

 Asam Pedas Siakap 

Bahan-Bahan:
Seekor ikan siakap yang dibasuh bersih - potong 4 (boleh juga guna ikan lain)
3 senduk nasi penuh lada yang diblender halus *(lada kering - direbus kemudian diblender)
10 ulas bawang merah - diblender halus*
3 ulas bawang putih diblender halus*
1 inci kunyi hidup - diblender halus*
1 inci halia - diblender halus*
11/2 inci belacan - diblender halus*
1 1/2 cawan jus asam jawa
air secukupnya lebih kurang 3 cawan
4 helai daun limau purut
2 batang serai - dititik/memarkan
sedikit minyak untuk menumis
sedikit garam dan gula secukup rasa

Cara:

1. Panaskan minyak masak dalam periuk dan tumiskan serai sebentar dan masukkan bahan2 bertanda* yang telah dikisar halus hingga naik minyak dan agak garing.  Kacau selalu agar tidak berkerak.
2. Bila bahan2 yang ditumis naik minyak masukkan air asam jawa dan air, biarkan hingga kuah agak mendidih masukkan ikan dan daun limau purut.
3. Masak dengan api yang sederhana hingga ikan masak dan perisakan dengan sedikit garam dan gula. rasakan keseimbangan masam masin asam pedas ini.   Hidangkan bersama nasi putih dan lauk pauk lain atau sayuran pilihan anda.





2 comments: