Zalekha Luvs Cooking

Zalekha Luvs Cooking
masakan yang mudah lagi sempoi..

Sunday, June 28, 2015

Roti Lapis Daging & Cheese.. simple jer..

Salam hujung minggu untuk semua..hari ini saya nak sharekan sejenis masakan yang ringkas tapi mengenyangkan sebab ada roti, ada daging yang di masak serta ada cheese yang di tabur bersama sos putih atau bechamel sauce.. resepi yang saya buat pada puasa ke 6 kot nie baru sempat nak di update..almaklumlah bulan2 puasa nie bz selalukan..jom lah kita membirukan mata hitam kita ek..

Roti Lapis Daging dengan Cheese

Bahan-bahan:

8 keping roti putih - apa2 brand boleh
Bahan untuk daging
200 gram daging cincang
1/2 batang karet - di sagat
1 1/2 labu bawang besar - di dadu
sedikit lada Sulah
sedikit garam
sedikit minyak masak untuk menumis

Bahan untuk sos putih @bechamel sauce
250 ml susu segar
2 sudu makan tepung gandum
1 sudu makan butter
1/2 camca teh serbuk lada sulah
1/2 camca teh serbuk ayam pasti sedap maggie

Telur 2 biji dipukul manja bersama
1/4 cawan susu cair
dengan sedikit lada sulah dan sedikit garam
Secukupnya parutan keju cheddar atau boleh juga guna slice cheese
Sedikit butter..

Cara:

1. Mula2 sediakan lapisan daging. Panaskan sedikit minyak tumiskan bawang besar dadu hingga layu dan berbau harum, masukkan daging balik2kan hingga air daging keluar dan masukkan pula karet yang di sagat, perisakan dengan sedikit garam dan lada sulah. Bila dah masak padamkan api dan sejukkan.
2. Sediakan pula sos putih, Panaskan satu sudu makan butter dalam periuk kecil, masukkan tepung gandum 2 sudu dikacau sedikit dan masukkan susu segar. Masukkan juga lada sulah dan serbuk pati ayam pasti sedap, Masak sehingga sos ini mendidih dan agak memekat. Padamkan api.
3. Cara sediakan roti lapis daging dan Cheese
Celupkan roti pada telur susu yang dipukul manja tadi..Susun di atas pemanggang ajaib boleh susun 4 keping. Letakkan daging yang di masak tadi secukupnya. Kemudian letakkan pula sos putih menutupi daging. Tutupkan dengan kepingan roti di atasnya kalau nak celup dengan telur pun boleh tak celup di lapisan atasnya pun tak mengapa, taburkan lapisan daging di atasnya dan juga curahkan sos putih akhir sekali taburkan cheese cheddar yang di parut, masak dengan api yang kecil sahaja selama 10 minit. Angkat dan boleh di potong roti lapis daging yang dah siap di masak. Sedap dimakan panas begitu sahaja atau dengan sos cili..Selamat mencuba
















No comments:

Post a Comment