Zalekha Luvs Cooking

Zalekha Luvs Cooking
masakan yang mudah lagi sempoi..

Tuesday, March 26, 2013

Mee Sup Jernih --Versi Mee Siput

Assalamualaikum..

Salam selasa buat semua teman2 dan pengunjung ZLC yang masih sudi juga mengunjungi blog ini, terima kasih yer pada semua walaupun saya tak dapat meng~update blog dengan masakan yang enak2 tapi masih juga ingin mengongsikan sesuatu yang mudah dan tak cerewet nak membuatnya. Bahan2 yang murah tapi berkhasiat untuk disajikan untuk anak2 yang bercuti sekolah sekarang ini..sebenarnya saya masak mee siput sup jernih ini minggu lepas..mesti ada yang pelik kan kenapa pulak saya namakan mee sup jernih..sebenarnya saya tak menumis pun dan tidak menggunakan minyak jadi macam clear soup la mee nie..jom kita tengok resepi mudah di bawah ini..

Mee Sup Jernih

Bahan-Bahan:

5 keping mee siput - di rendam 1/2 jam
1 keping isi ayam - potong kecil
6 batang crabstick - di potong 3 setiap satu
10-12 biji - chicken meatball - dipotong 2
1 batang karet - dihiris serong
1 cawan - kubis bunga - dipotong
1 biji bawang besar - di dadu halus
4 ulang bawang putih - dicincang halus
1/2 camca teh serbuk lada sulah
1 kiub ayam maggie
1.2 liter air - boleh tambah kalau nak lebih kuah
garam secukup rasa.
untuk hiasan
Bawang goreng dan daun sup hiris (lupa nk letak)

Cara:

1. Mee siput yang diremdam tadi di celur sebentar dalam air panas hingga lembut, toskan dan ketepikan dahulu.
2. Masuk kan air dalam periuk letakkan bawang yang di dadu halus tadi serta bawang yang dicincang, masukkan sekali kiub ayam, rebus hingga sup mendidih masukkan pula isi ayam yang di potong dan hirisan karet.
3. Bila ayam dan karet agak empuk masukkan pula chicken meatball, crabstick dan kobis bungga.  Perisakan dengan garam secukupnya dan lada sulah. Masak sekejap hingga bahan2 dalam sup masak elok dan padamkan api.
4. Untuk hidangkan masukkan sedikit mee siput yang dicelur tadi ke dalam mangkuk curahkan sup berserta isinya dan taburkan dengan bawang goreng serta daun sup hiris.  Makan panas2 kalau ada sambal kicap cili api pun sedap...selamat mencuba

No comments:

Post a Comment