Zalekha Luvs Cooking

Zalekha Luvs Cooking
masakan yang mudah lagi sempoi..

Wednesday, April 3, 2013

Sup Cendawan--sendiri buat..

Assalamualaikum..

Salam Rabu 3 April 2013...apa kabar kawan2 semua dan pengunjung2 ZLC semoga anda semua sihat dan sentiasa di bawah lindungan dan hidayah Allah hendak..saya kurang sihat..masih demam batuk2, selsema dan sakit tekak dari hari petang Ahad hinggalah ke hari ini tapi hanya sehari sahaja saya bercuti iaitu pada Isnin lepas..maklumlah banyak kerja2 di pejabat kalau asik bercuti maka bertambah menimbun2 lah kerja saya.. Jadinya saya terus gagahkan diri walau masih kurang sihat tapi tetap bekerja.

Sebenarnya setelah lama tidak bersiaran di alam maya add 2 entry yang ingin saya masukkan iaitu cerita mengenai Jamuan Hi-Tea Tarian Gelek @ Belly Dance..emmm biar suspen dulu ok yang saya hadiri pada sabtu lepas..hari ini saya cuma nak kongsikan resepi mudah sup cendawan yang biasa kita makan di Pizza Hut tu tapi yang ini dimasak sendiri.. sebab anak2 buah saya memang suka makan sup cendawan ini so masa dorang ada saya masaklah seperiuk makanlah beramai2 bersama roti peranchis yang dicicah@celup dengan mushroom soup nie ada gak lasagna yang dibuat oleh anak buah saya Briza jauh datangnya dari KL u..biru mata hitamku sekejap sebab bekpes ala omputih..hehehe..

Ok tak boleh nk bersembang panjang2 sebab ada lagi kerja2 yang perlu saya bereskan..jom kita tengok resepi sup cendewan yang mudah ini..tapi sedap di tekak saya dan anak2 buah saya. Resepi yang ini dapat agak banyak so untuk sesiapa yang nak buat sikit boleh dibahagi 2 ok...


Sup Cendawan

Bahan-bahan:

8 keping cendawan shitake kering - rendam 1/2 jam perahkan airnya dan hiriskan
2 labu bawang bawang besar - didadu
4 ulas bawang putih - dicincang
sedikit minyak sayuran/jagung untuk menumis
1.5 liter air
1 1/2 cawan susu sejat / cair
3/4 cawan tepung gandum - di bancuh dengan sedikit air
1 camca teh serbuk lada sulah
2 kiub ayam maggie
sedikit garam

Cara:

1. Panaskan sedikit minyak saya gunakan minyak canola untuk menumis, untuk yang suka aroma butter boleh juga gunakan butter, tumiskan bawang besar dadu, bawang putih cincang dan  cendawan yang dihiris.
Tumis sehingga bawang dan cendawan berbau harum dan layu sahaja. Padamkan apinya.
2. Masukkan bahan2 yang ditumis tadi ke dalam blender, dan masukkan sedikit air blender halus. Setelah di blender masukkan ke dalam periuk bersama 1.5 liter air. Masukkan juga lada sulah dan kiub ayam maggie.
3. Bila sup dah mendidih boleh masukkan bancuhan tepung gandum, masukkan juga susu cair. kacau selalu supaya tidak membuak. Perisakan dengan sedikit garam. Bila dah masak elok dan memekat padamkan api. Hidangkan panas bersama roti peranchis yang di bakar dan disapu butter...  selamat mencuba.

ini lasagna briza yg buat bukan akak..

No comments:

Post a Comment