Zalekha Luvs Cooking

Zalekha Luvs Cooking
masakan yang mudah lagi sempoi..

Tuesday, April 16, 2013

Mee Hailam Caca Marba..


Assalamualaikum...

Salam Selasa untuk semua..saya hari ini agak sibuk jugak seperti biasa kesibukan di pejabat memang x pernah abis kan dah selesai satu kerja datang lagi satu kerja lain...kalau dah namanya kerja memang x dapat di elak..kenalah diuruskan juga..sedangkan suri rumah sepenuh masa juga sibuk dengan tugas2 seharian di rumahkan seperti memasak, membasuh mengemas dan bermacam lagi pekerjaan memang dari celik mata hingga la ke waktu tidur kerja kita tak akan pernah abis...oklah kita tinggalkan kesibukan bekerja sementara..sebab hari ini saya nak kongsikan dengan kawan2 semua sejenis masakan mee yang saya masak 2 minggu lepas tak silapnya...baru hari ini nak di masukkan entry..gara2 sibuk lah tu..konon2nyer..hehehe..ok jom kita tengok bahan2 untuk mee hailam yang saya masak ini..dan pastinya ada yang tertanya2 kenapa saya bagi tajuk Mee Hailam Caca Marba tu..sebabnya saya main hemtam masukkan sahaja apa2 sayuran dan rencah yang ada dalam peti sejuk..x tunggu bahan lengkap baru nak. memasak..so jadi lah caca marbanya..anyway sedap jugak habis di makan oleh anak2 buah saya...

Mee Hailam Caca Marba

Bahan-Bahan:

1 peket Mee Kuning - saya guna jenis leper (dicuci dan celurkan dengan air panas toskan)
3 - 4 ekor sotong putih - sederhana besar - dibersihkan dan di hiris gegelang bulat
15 biji bebola ayam@chicken meatball - dipotong dua
(Boleh juga masukkan juga isi ayam, udang dan apa2 perencah yang anda suka)
1/4 biji kobis ungu - di hiris
7-8 keping cendawan tiram - di siat sedikit
1/4 biji lada capsicum merah, kuning, hijau - di potong dadu
1 batang karet - di hiris serong.
(sayur2an lain yang anda gemari boleh masukkan juga)
1 labu bawang besar - didadu halus
5 ulas bawang putih - dicincang
1 sudu teh serbuk lada sulah
1 kiub ayam maggie
3-4 sudu makan sos tiram
3-4 sudu makan kicap manis
air secukupnya
3-4 sudu makan tepung jagung bancuh dengan sedikit air
1 butir telur - di kocok sedikit
sedikit garam
sedikit minyak untuk menumis

Cara:

1. Panaskan sedikit minyak dalam kuali, tumiskan bawang putih cincang dan bawang besar yang di dadu halus hingga berbau harum dan layu,  Masukkan air, ikut banyaknya kuah yang kita hendak, sos tiram, lada sulah, kicap, serbuk lada sulah dah kiub ayam maggie. Biarkan hingga kuah mendidih.
2. Bila kuah dah mendidih masukkan sotong dan bebola ayam, serta karet.  Bila rencah dan karet agak empuk baru masukkan kubis ungu, capsicum 3 warna dan cendawan. Rasakan kesesuaian rasa kalau perlu tambah garam, dan akhir sekali masukkan bancuhan tepung jagung kacau sebentar dan masukkan pula sebiji telur yang di kocok sedikit.
3. Kacau2kan kuah dan masak sehingga mendidih dan agak memekat sedikit..Untuk menghidang masukkan sedikit mee yang telah dicelur ke dalam mangkuk atau pinggan siramkan kuah mee hailam berserta sayuran dan rencahnya.  Hidangkan panas, boleh juga di makan bersama cili jeruk atau sambal kicap cili padi jika suka.

No comments:

Post a Comment