Zalekha Luvs Cooking

Zalekha Luvs Cooking
masakan yang mudah lagi sempoi..

Thursday, April 11, 2013

Nasi Lemak Kismis..

Assalamualaikum...

Salam Khamis untuk semua pengunjung dan rakan2 yang saya kasihi..tengah buat apa agaknya kawan petang2 begini...ada yang sedang menikmati minuman petang yer..saya sebenarnya baru lepas lunch merangkap minum petang bersama adik sdara saya cikgu su..jauh sikit u ke Burger King di Highway Tmn U..dah lama tak pekena burger grilled chicken yang sedappp..kentang goreng, tropicana manggo n peach juice n yang paling best ada Hershey Pie..wallahhhh memang sedapppp hahahaha pasal yg mengemukkan semuanya memang sedap ajer di tekak saya..

Ok lah citer pasal makan lak..sebenarnya hari ini saya nak kongsikan resepi Nasi Lemak Kismis yang saya buat pagi semalam untuk breakfast merangkap makan tenghari bawak ke malam..hahaha melampau la pulak ek sampai ke malam sebabnya saya masak 4 pot tapi kat rumah saya kan rakyat jelata telah berkurangan jd ahli makan x ada tu yang kena beringat lain kali tak boleh lah nak dimasak lebih cukuplah sekadar 2 pot sahaja..jom kita tengok resepi Nasi Lemak Kismis yang berwarna kuning diraja ini dan ada juga lauk sampingannya sambal tumis ikan bilis, dan sotong goreng sayuran dan timun..ayam goreng x der..Jom semak resepi di bawah. Resepi sotong goreng sayuran saya akan masukkan kemudian ok..

Nasi Lemak Kismis

Bahan-Bahan

4 cawan beras basmathi - saya guna Basmathi India Gate (cuci dan rendam 1/2 jam)
2 cawan santan
5 cawan air
8 ulas bawang merah - dihiris halus
4 ulas bawang putih - dihiris halus
1 inci halia - hiris batang mancis halus
1/2 cawan kismis kuning
beberapa titik essen kuning
sedikit garam.

Cara:

1.  Beras basmathi yang direndam 1/2 jam di toskan dan di masukkan dalam rice cooker, bersama bawang hiris, santan dan air, kismis dan juga esen kuning dan sedikit garam.
2. Masak sehingga nasi tanak, biarkan nasi kering dan balik2kan supaya nasi bergaul rata, biarkan keep warm.  Jika menggunakan periuk biasa masak seperti biasa kita memasak nasi lemak.  Hidangkan bersama lauk pauk bersesuaian, sambal tumis ikan bilis, kalau ada ayam goreng berempah pun sedap dan juga hirisan timun. Kali ini saya sajikan nasi lemak kismis bersama sotong goreng sayuran.
Sedap mencuba.

Sambal Tumis Bilis

Bahan-bahannya:
1 mangkuk -(mangkuk tafufa) lada kering yang di rebus dan diblender halus
2 labu bawang besar - diblender halus
4 ulas bawang putih - diblender halus
2 inci belacan
segemgam@1/2 cawan ikan bilis belah - dicuci bersih rendam sebentar
2 labu bawang besar - di hiris kasar2
1 cawan air jus asam Jawa
3-4 sudu makan gula pasir (ikut suka klau nak manis tambah lagi gula)
1 sudu teh garam
sedikit minyak untuk menumis

Cara memasak:
1. Panaskan minyak didalam kuali, tumis bawang besar yang dimayang kasar hingga layu dan berbau harum
2. Masukkan bahan2 yang diblender halus, goreng dan balik2kan sehingga agak garing dan pecah minyak.
3. Masukkan pula gula, balikkan lagi, masukkan bilis yang telah ditoskan dan diikuti dengan jus asam jawa.
4. Masak sehingga sambal tumis  masak dan naik minyak cantik warnanya. Tambahkan garam dan rasa kan kesesuaian masin, manis dan masam. Biarkan atas api yang kecil sambil dibalik-balikan jika masak sambal tumis dengan betul dan lama sedikit ia akan tahan lebih lama Hidangkan bersama nasi lemak.




 

 

No comments:

Post a Comment