Zalekha Luvs Cooking

Zalekha Luvs Cooking
masakan yang mudah lagi sempoi..

Friday, April 19, 2013

Sambal Totok dan Sup Chapchai @ Sup TKK...


Assalamualaikum..

Salam Jumaat dan salam alam maya untuk semua teman2 dan pegunjung ZLC...apakabar semuanya semoga anda sentiasa sihat dan ceria2 selalu disamping keluarga tersayamg...dah 2-3 hari saya tak ke udara sebenarnya saya bercuti ada urusan keluarga..jadinya bila tak bekerja tu..tak berpeluang menjengah ke blog..almaklum tak sempat...so petang2 jumaat ini saya menyempatkan diri untuk mengongsikan dengan kawan2 semua hidangan atau masakan yang sangat sinonim dengan tekak kita orang2 melayu iaitu Sambal Totok dan Sup Tahu Kentang Karet jadi saya short form kan jadi sup TKK sebenarnya ada juga yang memanggil sup begini sebagai sup chapchai kerana bahan2 campurannya.  ok tanpa membuang masa saya terus ke resepi mudah dan bagi mereka yang kurang selera nak makan sebab badan rasa kurang enak atau dedar kata orang dolu2 memang sesuai makan nasi panas bersama lauk sebegini..saya masak 2 hari lepas sebenarnya dan nanti bila ada kesempatan saya akan masukkan entry singgang ikan pula yer..yang mudah2 ajer..

Sambal Totok

Bahan-Bahan:

2 gemgam cili padi hijau - >< 3/4 mangkuk tafu fa - buang tangkai tinggal kan 3-4 yg masih bertangkai
2 labu bawang besar - di hiris
1/2 mangkuk ikan bilis - siap dibersihkan buang kepala dan tulang
2 inci belacan
sedikit garam jika perlu - saya tak letak pun belacan gan ikan bilis dah masin
sedikit minyak untuk mengoreng

Cara:

1. Panaskan minyak dalam kuali, gorengkan ikan bilis hingga garing dan toskan.
2. Gorengkan pula bawang besar yang dihiris bersama cili padi hijau dan juga belacan, gorengkan hingga bawan agak perang sedikit dan aroma belacan naik. Angkat dan toskan minyaknya.
3. Tumbukkan bahan2 yang di goreng di atas dalam lesung batu, cili padi bawang besar dan belacan tumbuk tak perlu halus kasar-kasar pun tak apa, masukkan ikan bilis yang di goreng garing dan renyah2kan dalam lesung batu, gaulkan dengan sudu biar rata bahan2 yang kita tumbuk tadi. Salinkan dalam mangkuk dan sedia untuk dihidang bersama nasi panas dan lauk pilihan lain seperti sup chapchai..

Sup Chapchai @ Sup TKK

Bahan-Bahan:

2 buku tahu lembut (size besar) di potong 6 atau 8
4 biji kentang - dikupas kulit dan potong 4
1 batang karet - di potong tongkol kecil
secekak suun di rendam hingga lembut - di potong kecil sedikit jika panjang
1 keping tahu kering@ fucuk - di rendam hingga lembut dan potong kecil juga
1 labu bawang besar di dadu halus
4 ulas bawang putih - dicincang halus
1/2 camca teh serbuk lad sulah
1 1/2 kiub ikan bilis magie
air secukupnya jika hendak kuah sup banyak lebihkan air
garam secukup rasa.

Cara:

1. Masukkan air anggaran 1/2 periuk sedang bersama bawang besar yang diracik halus dan bawang putih cincang, kiub ikan bilis mangie (boleh juga gantikan ikan bilis yang direnyah jika suka) dan serbuk lada sulah.
2. Masak hingga kuah mendidih masukkan kentang dan karet rebus sehingga kedua2 bahan ini empuk masukkan pula tahu lembut  dan juga fucuk yang dipotong2 tadi bersama suun, masak hingga sup mendidih dan bahan2 yang dimasukkan tadi lembut, masukkan juga sedikit garam. biar merenih seketika dan padamkan api.  Hidangkan kalau nak taburkan bawang goreng di atasnya..sesuai dimakan bersama nasi panas bersama lauk pauk pilihan anda yang lain seperti sambal totok atau sambal belacan dan ikan kering atau ikan goreng.


2 comments: