Zalekha Luvs Cooking

Zalekha Luvs Cooking
masakan yang mudah lagi sempoi..

Tuesday, March 5, 2013

Chicken Pot Pie ~~mini..

Assalamualaikum..dan salam Selasa buat semua kawan2 dan pengunjung ZLC...Apakabar kawan2 semua semoga semuanya berada dalam kesihatan yang baik dan sentiasa dilimpahi dengan rahmat Allah hendaknya.  Saya agak lama tak bersiaran di alam maya ini..kerana ada tugas2 yang tak dapat dielakkan..mohon maaf yer kawan2.

Setelah lama tak ada resepi hari ini saya nak berkongsi resepi pie atau chicken pot pie yang dah lama saya teringin nak buat dan semalam baru la di cuba itu pun resepi ala2 campak2 ajer sebab dah lama saya baca sepintas lalu di blog Dunia Dari Dapur Kak Jee nampak sedap ajer kan..so try la buat tapi bahan2nya ikut suka suki saya ajer..hehehe cuma saya kekalkan bahan asas inti pie ini ada mushroom soup dan ayam..selebihnya saya campurkan mix vegie, kalau nak letak kentang pun boleh (dalam kebanyakan resepi ada tapi saya x letak pun)..cover pie saya gunakan pastry jenama Kawan yang ready made tu ajer..senangkan..cumanya saya tak ada ramekin atau bekas  yang sesuai untuk seorang makan, jadi saya gunakan acuan pastry tartlet tu ajer..kalau guna acuan ramekin tu saya rasa dpat dalam 4 bekas...yang nie dapat 10 bekas kecil..makan 2 atau 3 baru ler cukup..muahahaha.bukan kuat makan tauuu cuma portion nyer kecikkan..ayat nak cover line ler tu...  Jom kita tengok resepi mudah di bawah..chicken pot pie nie sedap bila di makan panas2 suam guna sudu..



Chicken Pot Pie - mini

Bahan-Bahan

2 keping isi ayam di hiris kecil / atau boleh guna 1 cawan ayam cincang
250gm mix vegie (frozen) - basuh dan toskan
(Kentang sebiji - di dadu ) saya x letak
1 biji bawang besar di dadu halus
2 cawan sup cendawan berkrim (boleh buat sendiri atau guna yang dalam tin)
sedikit minyak untuk menumis
sedikit garam
secubit serbuk lada sulah atau lada hitam jika suka pedas
secukupnya puff pastry untuk coverkan pie.
1 biji kuning telur dipukul sedikit dan dicampurdengan sedikit esen kuning (utk sapu di atas pie)

Cara:

1. Mula2 sediakan inti pie, panaskan sedikit minyak dalam kuali tumiskan bawang besar yang didadu halus tadi hingga layu dan berbau harum.
2.  Masukkan isi ayam yang dihiris kecil, balik2kan sehingga ayam agak empuk masukkan pula sup cendawan balik2kan masukkan pula mix vegie dan perisakan dengan garam dan sedikit lada sulah.
3.  Inti pie ini agak basah sedikit sebab ada sup cendawan berkrim. Bila dah masak elok padakam api dan salin dalam mangkuk.
4.  Untuk sediakan pie, isikan inti pie ini dalam mangkuk yang sesuai seperti ramekin jika ada. kalau tak ada gunakan acuan pastry tartlet mcam saya ajer, isikan penuh intinya dan tutupkan dengan puff pastry.
5. Sapukan atas pie dengan kuning telur yang dicampur dengan sedikit esen kuning. Bakar dalam ketuhar yang telah dipanaskan terlebih dahulu pada suhu 180' C, selama 25 minit atau sehingga garing.. Bila dah masak keluarkan dari oven dan sesuai dihidangkan suam2 panas..sedappp cubalah,

No comments:

Post a Comment