Zalekha Luvs Cooking

Zalekha Luvs Cooking
masakan yang mudah lagi sempoi..

Monday, March 25, 2013

Scramble Egg Sandwich..

Assalamualaikum..

Salam Isnin untuk semua kawan2 dan pengunjung ZLC yang saya sayangi.  Apa kabar anda semua...semoga sentiasa sihat dan ceria-ceria selalu.. Musim cuti sekolah ini tentu ramai dari ibu2 yang agak sibuk memasak di dapur untuk memenuhi permintaan anak2 yang bercuti sekolah, dan bagi anak2 yang duduk di asrama masa cuti sekolah beginilah mereka boleh bermanja dan meminta ibu menyediakan berbagai hidangan kegemaran mereka..

Kalau ada anak2 yang dah besar sikit mungkin dalam darjah 5 - 6 atau yang sekolah menengah tu pastinya cuti sekolah begini dah boleh menolong ibu di dapur untuk menyediakan hidangan yang mudah seperti sandwich.. Bagi yang tak ada idea nak sediakan sarapan yang mudah, ringkas dan berkhasiat jom kita buat scramble egg sandwich yang simple ini..bahan-bahannya pun tak banyak dan yang penting sayuran dalam sandwich ini sangat berkhasiat dan sedap dimakan mentah..jom kita tinjau resepi mudah di bawah:

Scramble Egg Sandwich

Bahan-Bahan:

3 keping - roll bun / roti sandwich biasa pun boleh
Coral Salad - secukupnya (boleh juga guna daun salad jenis lain)
Hirisan Timun - secukupnya
Hirisan Tomato - secukupnya
Secukupnya butter untuk sapu pada roti
Sos cili atau apa2 sos kegemaran anda

Bahan untuk Scramble Egg:
3 biji telur - dipukul sedikit
2 sudu butter
sedikit garam dan sedikit serbuk lada hitam (kisar kasar)


Cara:

1. Mula2 sediakan kan scramble egg, panaskan butter dalam kuali, bila butter dah mencair masukkan telur yang di pukul sedikit tadi kacau laju2 sehingga telur memekat sedikit terus masukkan sedikit garam dan sebuk lada hitam kasar. Kacau sehingga telur masak dan padamkan api, ketepikan.
2. Untuk sediakan sandwich, roll bun di belah dua, sapu dengan sedikit butter, susunkan daun salad, saya gunakan coral salad (salad yang agak kerinting dan berwarna gelap dan yang hijau) letakkan scramble egg secukupnya dan susunkan juga dengan hirisan timun serta tomato, drizzle dengan cili sos atau apa2 sos kegemaran anda seperti mayonis atau cheezy sos. Sedia untuk di hidangkan..

No comments:

Post a Comment