Zalekha Luvs Cooking

Zalekha Luvs Cooking
masakan yang mudah lagi sempoi..

Thursday, March 14, 2013

Buah Abui..


Salam dan bertemua sekali lagi pada petang khamis 14 Mac 2013..saya cuma nak berkongsi dengan kawan2 yang mungkin tidak mengenali buah Abui yang semamangnya jarang2 ditemui..dan kebetulan pula semalam semasa menziarai keluarga sebelah arwah ibu saya di Kg Sinaran Baru.. so pertama kali dapat tengok n rasa buah nie memang sedap la rasa dia seakan-akan buah pisang kaki atau bahasa melayu dia kesemak - persimmon dalam bahasa inggeris. Isinya sangat lembut dan manis2 buah gitu x tawar dan tidak juga terlalu manis.  Buah ini lebih sedap kalau disejukkan dahulu.  Cara nak memakannya boleh di belah secara membujur atau melintang bentuk baji dan gunakan sudu untuk skup keluar isinya yang agak berair sedikit tapi jangan mengupas kulit buah ini kerana ianya bergetah..tp getahnya masih boleh dijadikan ubat seperti yang saya c n p di bawah ini..

Buah Abui nie berasal dari Amerika selatan kot..saper yang nak mengetahuinya dengan lebih terperinci boleh la cari di google atau yahoo ok..saya tadi ada jugak menjengah beberapa info tentang buah abui nie dan saya copy n paste di sini sedikit dari khasiat yang terkandung dalam buah abui nie..ok..saya c n p sajer .tqvm utuk blog clik here tu ok
foto ehsan google..rupa abui yang dibelah..

"Daging buah abiu berwarna putih bening dengan rasa khas manis legit dan segar. Ada yang menggambarkannya seperti rasa kelapa muda, namun ada juga yang menyetarakannya dengan paduan susu dan karamel. Karena dagingnya lembek dan sedikit berair, abiu dapat dimakan dengan cara dibelah melintang atau membujur; atau juga dengan disedok. Pada masing-masing buah terdapat 1-5 biji abiu.
Selain dapat dimakan langsung, buah abiu dapat diolah menjadi berbagai makanan spesial, seperti Abiu Carambola Chicken Breast (dada ayam goreng dimasak dengan jus abiu dan belimbing), Abiu Tart, Sweet & Sour Abiu & Beefburger, dan sebagainya. Karena banyak mengandung vitam A, B3, dan C, serta kaya sumber kalori dan serat, buah Abiu juga memiliki banyak manfaat bagi kesehatan kita. Di Brasil sendiri, daging buah abiu digunakan untuk meringankan batuk, bronchitis, dan keluhan pernafasan atau paru-paru. Sedangkan getah pohon abiu berkhasiat sebagai obat cacing, obat pencahar, dan menyembuhkan luka bengkak."
 
 

No comments:

Post a Comment