Zalekha Luvs Cooking

Zalekha Luvs Cooking
masakan yang mudah lagi sempoi..

Monday, April 27, 2015

Ikan Salmon Grill Dengan Sos Butter

Salam Isnin buat semua teman2 dan pengunjung Zalekha Luvs Cooking yang saya sayangi..nampak tak ada perubahan sikit kat rumah maya ZLC nie..kalau tak nampak tu tandanya tak mandi pagi tadi..kan..hehehe ada2 ajer saya kan.. bagi yang biasa mengunjungi blog saya ini sebelum ini wajah blog ini bertemakan library yang penuh dengan buku2 dan image puzzle gambar2 makanan yang penah saya masak dan snap sendiri yang agak lama...sebab memang gambar lama pun.. so image baru nie pun bukanlah cantik mana sebab saya bukanlah pandai nak edit2 di blog saje suka2 itupun gunakan app picarts di hp bila ada edit semula di pc dah jadi besor kebabom pulak..naseblah kan..hahaha gaya tergelak jahat..asal ht saya baik xper kan kawan2 muahahaha mula la perasan saya nie. Asik bercerita itu dan ini ajer mesti kawan2 bosan sebenarnya hari ini saya nak share resepi yang ringkas aje..almaklum saya nie jarang2 memasak so kalau masak pun yang campak2 n ringkas2 ajer tapi yang memenuhi citarasa tekak saya yang agak antarabangsa nie konon..huuwaaaa leh caya kerr..sebenarnya saya boleh bedal semua jenis makanan tapi kenalah berpada2 sebab saya ada alahan jugak alahannya saya tak boleh makan terlebih mesti saya nak termuntah..bahayakan..sebab tu anak2 buah saya dan keluarga memang tau alahan saya nie.. kalau berangan nak makan itu ini tak boleh dalam kuantiti yang banyak kalau tak..habis semuanya terkeluar balik. memang saya cuba mengelak dari berlaku begini. Ishhh panjang pulak bebelan saya nie kata nak cut it short jom ler kita lihat bahan2 yang diperlukan untuk resepi ikan salmon panggang bersama so mentega..kan sedap nama melayu dia tu..hihihihi..

Grill Salmon  With Butter Sauce

Bahan-Bahan:

2 kepingan ikan salmon - dilumurkan dengan sedikit garam serta serbuk lada hitam serbuk kasar perapkan setengah jam.
1 pokok brokoli - dipotong kecil dan dikukus sekejap aje
1 batang karet - dipotong wadges dan dikukus juga
Bahan untuk Sos Butter
70 gram butter
2 sudu makan olive oil
2 sudu makan tepung gandum
1 cawan susu cair
1 cawan air
Daun parsley inggeris - dicincang dalam 1/2 cawan (ambil daun sahaja)
1 sudu makan lada hitam serbuk kasar (corsely ground)
3 sudu makan jus lemon (saya guna jus limau nipis aje sbb lemon xder)
garam secukup rasa.

Cara:
Mula2 sediakan sos butter dengan panaskan butter bersama 2 sudu makan olive oil dalam periuk kecil, bila butter dah cair masukkan tepung gandum, kacau2kan hingga butter dan tepung berbuih2 sekejap jer. masukkan pula susu cair dan air. Masak hingga mendidih dan butter sos ini agak memekat masukkan lada hitam serta daun parsley serta sedikit garam. Jika gunakan salted butter kurangkan garam. Padamka api baru masukkan jus lemon atau jus limau nipis. Rasakan kesesuai rasa nak masam atau sedang2 aje.
Untuk sediakan ikan. Panaskan sedikit olive oil dalam non stick pan dan pan grill ikan salmon yang diperap tadi di kedua2 bahagian hingga ikan masak.
Untuk Hidangkan letakkan ikan yang di grill tadi dalam pinggan berserta brokoli dan karet yang di kukus hidangkan bersama butter sos. Kalau nak makan dengan sos cili untuk tekak kita yang nak pedas2 sikit pun boleh..cubalah kawan2 sedap tau..












1 comment: