Zalekha Luvs Cooking

Zalekha Luvs Cooking
masakan yang mudah lagi sempoi..

Tuesday, April 7, 2015

Pulut Mangga dan Pulut Kelapa dan Ikan Masin....2 in 1

Assalamualaikum dan salam sejahtera untuk semua kawan2 dan pengunjung Zalekha Luvs Cooking yang saya sayangi.. hari selasa ini macam lambat pulak masa berlalu mungkin sebab dah buat2 keje terasa boring pulak..huhuhu kekadang orang perempuan memang macam2 mood dia datang ek..saya rasa dalam 2..3 hari nie macam2 aje mood saya..tapi saya malas nak memikirkan apa-apa..so jika kita rasa hidup kita lebih selesa tanpa memikirkan banyak masalah tentu lebih rilek kannn..apa aje yang saya merepek pada petang2 gini ek..  oklah kita stop dahulu cerita kecelaruan mood saya hari ini saya nak sharekan dengan kawan2 semua sejenis kueh (sebenarnya bukan sahaja 2 in 1 seperti yang saya tuliskan di tajuk) ada 3 jenis kejadian kueh atau makanan yang berasaskan pulut yang saya buat pada tadi pagi.  Macam terror ajekan sampai sampai opis terlambat 1/2 jam..nasib baik lah saya berterus terang dengan bos saya..maafkan saya yer boss lain kali saya x buat lagi..maksud saya buat kueh di waktu pagi kalau nak buat kenalah buat di waktu malam so x lah saya terlambat ek.. resepi asasnya pulut saya tanak sahaja lebih mudah dan yang lain seperti serunding memang ada yang siap saya masak tempoh hari di frozenkan..saya cuma panaskan balik dalam nonstick pan. yang pulut mangga tu aje saya buat sos santan dan kupas buah mangga, manakala untuk Pulut Kelapa Ikan Masin tu saya panaskan kelapa parut putih dan goreng ikan masin tenggiri..senang ajekan..jom tengok resepi..di bawah.  Resepi Serunding Kelapa Udang Kering saya tak sertakan sebab dah masukkan di blog minggu lepas tak silap saya..jom tengok resepi dan gambar yang sempat saya snap..

Pulut Mangga

Bahan-Bahan:
3 cawan - beras pulut direndam 1/2 jam
3 cawan - santan (separas pulut yang dimasukkan dalam periuk)
sedikit garam
1 sudu makan minyak masak.
Cara: Masukkan beras pulut ke dalam periuk bersama santan (pulut dan santan sama paras)
masukkan juga garam dan sesudu minyak masak. Masak seperti masak nasi. Bila pulut dan mula mengering kecilkan api dan di gaul sedikit. Biarkan pulut tanak dan mengering.

Buah Mangga yang masak - di kupas kulit secukupnya
Sos Santan - Masak secawan santan pekat bersama 1/2 cawan air
campur 2 sudu tepung jagung dan secubit garam serta 2 sudu makan gula
Masak atas api kecil hingga agak memekat dan keluar wap.

Cara Menghidang: Pulut di letak dalam bekas atau mangkuk puding, boleh juga bentukkan letakkan buah mangga yang dihiris dan curahkan sos santan di atas pulut. Siap untuk di hidangkan.


Pulut Kelapa Ikan Masin

Bahan-Bahan:
3 cawan - beras pulut direndam 1/2 jam
3 cawan - santan (separas pulut yang dimasukkan dalam periuk)
sedikit garam
1 sudu makan minyak masak.
Cara: Masukkan beras pulut ke dalam periuk bersama santan (pulut dan santan sama paras)
masukkan juga garam dan sesudu minyak masak. Masak seperti masak nasi. Bila pulut dan mula mengering kecilkan api dan di gaul sedikit. Biarkan pulut tanak dan mengering.

Secukupnya kelapa parut putih yang muda - dikukus/panaskan sebentar
Secukupnya ikan masin yang digoreng - saya guna ikan tenggiri masin

Cara menghidang letakkan pulut dalam mangkuk atau pinggan hidangkan bersama kelapa parut dan ikan masin secara berasingan atau  bersebelahan.
Masa makan pulut kelapa dan ikan masin ni bersama kopi panas, bayangkan duduk atas pangkin tepi sawah sambil menghirup udara pagi yang segar..hammboiii siap berangan lagi..muahahaha.


pehhh tengok tu dh jd 3 in 1 pulut kelapa ikan kering, pulut serunding n pulut mangga di atas tu..


pulut yang ditanak boleh buat 3 jenis makanan..baguskan..



No comments:

Post a Comment