Zalekha Luvs Cooking

Zalekha Luvs Cooking
masakan yang mudah lagi sempoi..

Thursday, April 30, 2015

Kueh Puteri 2 Sebilik..jgn intai2 ek abam2..

Assalamualaikum..salam khamis untuk semua yang saya sayangi..hari ini nampaknya saya terlebih energy sebabnya terajin la pulak..nie semua gara2 teringin sangat nak makan kueh puteri dua sebilik a.k.a kueh tepung bungkus tapi yang dibuat sendiri..sebenarnya memang jarang jumpa orang jual kueh ini..mungkin sebab leceh sikit tak nak membuatnya..xkisahlah leceh macam mana pun asal ada kemahuan di situ ada jalan..tak gitu kawan2. 

Tapikan kueh yang saya buat ini rasanya dah sedap..inti dia saya letakkan sedikit gula@jem durian jadi ada rasa2 durian dalam intinya dan dadih tepung beras..saya pun tak tau nak sebut sebagai apa..bilik peraduan pada puteri ini yang diperbuat dari tepung beras yang di kacau bersama santan dan sedikit garam memang lemak2 sedapppp rasanya dengan haruman pandan..dibungkus pulak dengan daun pisang membuatkan kueh tradisional melayu ini sangat ohsemm cuma x cantik..huhuhu...tadi tapi kan ni cuma saya belum mahir nak bungkus untuk dapatkan bentuk yang cantik..mungkin saya kena adjustkan kepekatan pada adunan tepung beras supaya lebih kental kot jadi boleh di lipat cantik.

Saya kalau buat sesuatu nak yang cantik bila tak berapa nak cantik saya rasa tak puas hati..nape ek orang perempuan macam saya ini semuanya nak yang cantik aje walaupun buat kueh...muahahaha..xperlah saya akan cuba lagi hingga dapat buat kueh puteri 2 sebilik nie yang cantik hokey..so baru la menepati nama yang sungguh indah sebagai puterikan..panjang pulak saya membebel pagi nie ek..jom la tengok resepi yang saya editkan di gambar bersama gambar2 yang sempat saya edit dan snap..pagi2 buta tau saya buat kueh nie pukul 3 pagi..macam lagu p.ramlee tu..pukul 3 pagi tidur lah intan, esok bangun lagi..senda gurauan..bangun pagi2 hai renung ke awam..oppss pnjg pulak lagu ni ..orang semua sedang diulit mimpi indah saya mengulit kueh puteri 2 sebilik ni..k jom skodenga 2 orang puteri ni..tp abam2 sado diluar sana di larang intai tuan puteri ok..nnti kena cepuk..hihihi

resepi saya edit di pic nie aje ok..



sila abaikan tangan yg montel tu ok..














No comments:

Post a Comment