Zalekha Luvs Cooking

Zalekha Luvs Cooking
masakan yang mudah lagi sempoi..

Monday, September 28, 2015

Pie Daging dan Kentang


Assalamualaikum..apa khabar semua..hari ini saya nak share satu resepi pie yang berinti daging serta kentang.  Bagi peminat pie jom lah kita tengok bahan-bahan yang diperlukan untuk membuat pie yang sedap nie..resepi saya copy paste dari resepi yang pernah saya buat sebelum ini di SINI

Pie Daging dan Kentang

Bahan-Bahan:

Untuk Kulit Pie

1 kg tepung gandumg
500 gm butter/majerin
4 biji kuning telur
sedikit garam
air ais - betul2 sejuk dari peti sejuk..
Kuning telur yang dicampur dengan sedikit pewarna kuning untuk glace di atas pie

Bahan Inti Daging dan kentang

4  biji kentang yang sedang - dipotong dadu sedang
400 gm daging cincang - jenama ramly atau apa2 pun boleh
semangkuk - mix vegie (frozen)
2 labu bawang besar - didadu 
5 ulas bawang putih dicincang
2 pokok daun sup - dihiris halus (xder stok masa buat tu so saya skip)
4 sudu makan rempah kari (Babas) -bancuh dengan sedikit air jadikan pes
air secukupnya untuk empukkan kentang
sedikit garam dan gula untuk perisa
sedikit minyak untuk menumis

Cara:

Untuk Buat Inti

1 Mula2 sediakan inti, panaskan sedikit minyak dalam kuali, tumiskan bawang putih yang dicincang  
masukkan bawang besar yang didadu goreng hingga bawang layu dan berbau harum, masukkan pula rempah kari yang dijadikan pes tadi, tumis sehingga agak mengaring dan naik minyak.
2.  Masukkan daging cincang dan balik2kan masukkan pula kentang dan diikuti sedikit air. Balik2kan sehingga kentang empuk masukkan pula mix vagie.  Letakkan garam dan sedikit gula sebagai perisa, kalau nak letak pak aji @ msg pun boleh tapi saya xguna. Balikkan inti ini sehingga kesemua bahan sebati dan kentang masak empuk.  Tutupkan api dan sejukkan sehingga digunakan.

Cara membuat kulit pie dan diisi inti..

1. Tepung di ayak di dalam besen, massukkan butter dan garam sedikit, gaulkan tepung dan butter menggunakan hujung jari hingga membentuk seperti serbuk roti,
2. . Setelah adunan menjadi seperti serbuk roti masukkan pula kuning telur yang dikocok sedikit gaulkan atau uli lagi dan masukkan air ais sedikit demi sedikit hingga mencukupi sahaja bila adunan yang digaul tadi boleh dikepal dan lembut rasanya.
3.  Biarkan adunan lebih kurang 1/2 jam untuk proses melembutkan adunan, kemudian bahagikan kepada 4 bahagian, setiap satu bahagian pula dibahagikan kepada dua tapi untuk base kulit pastri besarkan sedikit dari penutupnya.
4.  Ambil 1 bahagian doh dan canaikan sehingga membentuk bulat lebih besar dari mangkuk pie. Jika nak mudah canai atau torak di atas plastik, dan torakkan sehingga agak tipis angkat dengan plastik dan telungkupkan pada mangkuk pie, ratakan bahagian teoi mangkuk pie dengan menekankan2 sedikit di keliling mangkuk, ambil pisau dan potong reje2 yang terjuntai dari tepi mangkuk pie. ambil garfu dan cucuk di dasar mangkuk pie.
 5. Isikan inti ayam berkentang tadi sehingga penuh mangkuk pie. sekarang ambil 1 bahagian doh yang telah dibahagi tadi dan torak sehingga nipis dan besarnya boleh menutupi inti pie. Ratakan dengan pisau di sekeliling penutup pie mana2 lebihan reje dan lebihan kulit pie ini boleh di torak dan dibentuk bentuk yang disukai untuk menghiaskan atas pie yang telah bertutup tadi seperti bentuk daun atau diamond shape susun atau hias ikut kreativiti masing2.
6. Di sekeliling pie ini tekankan dengan garfu agar melekat dan cucukkan sedikit diatasnya. Sapukan kuning telur yang dikocok sedikit dan dicampur dengan sedikit esen kuning di atas pie. Bakar dalam ketuhar pada suhu 180C selama 45 minit atau sehingga pie masak dan warna keemasan dan garing.  waktu membakar pie bergantung pada oven masing2.
7.. Sejukkan dan potong mengikut size yang dihendaki dan hidangkan.. selamat mencuba.  

















No comments:

Post a Comment