Zalekha Luvs Cooking

Zalekha Luvs Cooking
masakan yang mudah lagi sempoi..

Tuesday, September 22, 2015

Apam Susu Kukus..



Salam..dan bertemu sekali lagi pada hari ini..alang2 saya ada kesempatan di hari selasa ini..kalau tadi saya berkongsi resepi rendang kerang, untuk minum petang ni pula saya nak share resepi apam susu kukus..sebenarnya saya buat apam ni pepagi hari lagi..ntah macam mana hari ini teringat nak buat apam susu walhalnya dah lama apam susu ni menjadi viral di fb dan juga blog2 masakan..cuma saya aje yang selalu ketinggalan keretapi nampaknya.. Oleh kerana saya tak hendak ketinggalan kapal terbang pula..cewah macam nak pergi keluar negara aje ek..saya nak sajikan Apam Susu Kukus yang sedap ini sebab tak berapa manis rasanya dan teksturnya yang gebu gebas sesuai di buat hidangan minum petang atau sarapan...resepi simple seperti di bawah ini..terima kasih pada teman2 yang pernah viralkan resepi apam susu ini dan kali ini giliran saya pula merasai kesedapannya..cuba tau kawan-kawan senang aje nak buat apam nie..

Apam Susu Kukus

Bahan-Bahan:

4 butir telur - size A
2 cawan tepung gandum - di ayak
1 cawan gula halus - (saya gantikan dengan gula perang/brown sugar)
5 sudu maka susu pekat manis
1 sudu makan ovelate
1 sudu makan vanilla esen
beberapa titis pewarna makanan yang disukai - saya guna kuning, hijau dan merah

Cara:

1. Telur , susu pekat, gula, ovalete , esen vanilla di blender hingga halus- boleh juga gunakan whisker sahaja pukul hingga kembang dan rata.
2. Masukkan adunan ke dalam mangkuk dan masukkan tepung yang di ayak tadi. Gaul sehingga rata.
Bahagikan adunan ke pada 3 bahagian atau mengikut kreativiti masing-masing nak gunakan berapa warna. Masukkan setiap bahagian dengan pewarna makanan dan gaul rata.
3. Masukkan adunan apam ke dalam acuan yang telah dilenserkan dengan butter.
4. Kukuskan dalam pengukus yang telah dipanaskan terlebih dahulu selama 40 minit.
5. Sejukkan terlebih dahulu dan keluarkan dari acuan serta boleh dipotong.  sedap cubalah.



No comments:

Post a Comment