Zalekha Luvs Cooking

Zalekha Luvs Cooking
masakan yang mudah lagi sempoi..

Wednesday, August 28, 2013

Ikan Salmon dan Tomato Panggang...

Assalamualaikum...

Salam pagi Rabu yang ceria buat semua...apa kabar kawan2 dan pengunjung ZLC...semoga anda semua berada dalam keadaan sihat dan bahagia serta sentiasa di bawah lindungan serta rahmat Allah hendaknya..saya alhamdulillah sihat seperti biasa..dan ada kesempatan untuk meng-update nie saya pun teruslah ke resepi mudah yang saya buat untuk makan malam tadi...

Resepi ala2 orang putih nie bagi yang tak mengambil nasi memang sesuai sangatlah sebab ikan salmon nie sangat kaya dengan khasiat pemakanan..saya nak kongsi kan dengan kawan2 semua khasiat ikan salmon yang saya ambil di  DISINI.  Terima kasih untuk info ini dan saya kongsi pula di ZLC yer..



  • Ikan yang lahir di perairan tawar itu memiliki kandungan omega-3 yang didalamnya terdapat DHA dan EPA. Zat yang terkandung dalam Salmon ini sangat membantu otak manusia, terutama dalam pertumbuhan dan fungsi otak.

  • Selain membantu dalam mencerdaskan pikiran, ikan Salmom juga mampu melindungi terjadinya kanker payudara.

  • Ikan salmon adalah salah satu ikan yg memiliki kandungan gizi yang tinggi . Ikan ini juga istimewa karena menyantap ikan- ikan kecil yg menyantap rumput laut. Rumput laut inilah yg mendorong omega 3 yang ampuh mencegah terjadinya penggumpalan darah, menurunkan kolesterol dan melindungi sel2 otak dari penyakit penuaan.

  • Dianjurkan untuk mengolah ikan ini dengan cara ditim. Karena asam lemak ini mudah menguap bila ikan dimasak dengan cara digoreng atau dibakar.

  • Ikan salmon juga kaya akan kandungan protein dan antioksidan co-anzyme Q 10 untuk mencegah penyakit jantung, depresi, dan mengoptimalkan kerja otak dan penglihatan pada bayi dan anak2. Omega pada salmon ini juga mampu meningkatkan level serotonin, unsur kimia pada otak yg membuat kita merasa senang dan gembira.

  • Kandungan antioksidan pada ikan salmon akan membuat vitamin C dan E bekerja lebih lama sehingga mampu meningkatkan kesehatan mata dan kulit. Sumber protein memang terdapat pada ikan salmon yang dibutuhkan untuk membuat seluruh sel , kulit, rambut, mata, otot, dan otrgan-organ lainnya. Kandungan lemak sehat yaitu omega 3mampu meningkatkan HDL untuk menurunkan efek negatif dari kolesterol LDL.
Ok..semoga dengan sedikit info di atas kita tahu akan khasiat ikan salmon, bukan sahaja enak dimakan tapi sangat baik untuk kesihtan kita..Jom kita semak resepi mudah di bawah ini..


Grill Salmon 'n' Tomato
Bahan-Bahan:
 

2 keping potongan ikan salmon
2 biji tomato segar - di potong baji/wadges
sedikit garam
sedikit lada hitam yang ditumbuk kasar
sedikit minyak zaitun

Bahan2 Sampingan
 
Semangkuk kecil kobis bunga yang dipotong
1 batang karet - dipotong tongkol

4 batang kacang buncis - di potong tiga
1 sudu besar mentega
secukupnya sos - apa2 jenis tartar, thousand island, mayonis ke..
saya makan dengan sos lada hitam (jenama Bumi Hijau..sedap sos nie)

Sedikit daun salad coral

 Cara:
1. Ikan salmon di taburkan dengan sedikit garam serta lada hitam yang ditumbuk kasar2 dan gaulkan rata..kalau nak perap dalam setengah jam pun boleh kalau xperap pun x mengapa.
2. Panaskan sedikit minyak zaitun dalam grill pan atau nonstick pan dan masukkan ikan tadi. Masak sehingga ikan berubah warna dan masak serta balik2kan. Angkat dari pan.

3. Tambahkan sesudu lagi minyak zaitun dalam pan dan masukkan pula tomato yang dipotong baji..balik-balikkan sebentar sahaja  dan angkat.
4. Panaskan sedikit air dalam periuk celurkan sekejap  Kobis Bunga, Karet dan Kacang Buncis sebentar tak perlu sampai lembik, tapiskan dan masukkan dalam mangkuk gaulkan sayuran ini bersama 1 sudu besar butter.
4. Untuk menghidang letakkan 2 keping potongan ikan salmon di atas pinggan susunkan di tepinya dengan daun salad dan sayuran yang telah dicelur dan digaulkan dengan butter tadi.

5.  Kalau ada hirisan lemon boleh di hidang bersama untuk diperah atas ikan  (xder stok) Hidangkan panas, bersama sos kegemaran anda saya makan dengan sos lada hitam jenama Bumi Hijau, kalau nak makan dengan mayonis dan cili sos pun boleh...  sedap di makan panas2..cubalah...

1 comment:

  1. Sy nk mintak tolong viralkan berita baik ni yeπŸ“’πŸ˜‰
    Assalamualaikum salam sejahtera warga groupπŸ“’

    1) Ni berkenaan kisah hidup pesakit lutut kronik dan masalah saraf sendi2 dan juga kisah hidup pesakit kanser stage 1 sampai stage 4, pesakit gout kronik dan juga produk yg berpatutan harga nya tapi kesannya setanding ubat harga mahal ribuan ringgit.

    2)Dah ramai yg sembuh dengan penawar herba saya ni. Kanser yg sudah merebak ke organ-organ lain pun boleh diubati insya Allah.☺πŸ‘πŸ»

    3) banyak pengalaman dah saya berdepan dengan pesakit2 kanser,sakit saraf,sakit lutut dan gout. Ramai yg dh pulih.

    4)Mcm2 kanser blh rawat termasuk leukimia,paru2,limfoma dan lain lain

    5) Puan Rasmani Binti Md Noh psakit lutut kronik yg terpaksa jalan mengesot esot atas lantai dan klau cuba berjalan secara berdiri boleh dengar lutut berbunyi bunyi tulang yg sangat sakit. Hendak masak terpaksa gunakan kerusi sebab xmampu berdiri lama2 dan lepas 6 hari minum dah mampu berjalan lancar dan saraf kaki dah tak tegang dah. Mampu masak berdiri semula. Kesan sangat cepat baru 6 hari minum.


    Jadi skg ni sy rsa perlu share berita ni buat semua supaya masih ade harapan bg mereka yg tercari2 penawar kanser yg tepat .πŸ’ͺ🏼


    ▪Adik Izzat b.muhd Ariffin ,kanser Burkit Lymphoma stage 4 sekarang dh sembuh
    Guru nya memberitahu beliau x pernah nampak seperti pengidap kanser tahap 4, kerana sentiasa nampak cergas dengan pengambilan jus yang memberi tenaga dan merawat.Beliau mengambil jus herba ini dr kanser tahap 4 sehingga sembuh.

    ..........................................................................
    ▪️Pn. Hayati Abd Hamid- Pensyarah Kanan UITM, kanser payudara stage 4.
    Skg dh sembuh dn shat walau pon pernah diberitahu oleh doktor yang beliau hanya mampu bertahan 1 tahun saja untuk hidup. Beliau setia dengan jus herba ini selama lebih 6tahun.
    Beliau mengarang sebuah naskah/buku yg mengisahkn pengalaman beliau sepanjang perjuangannya melawan kanser dengan mengambil jus herba ini sebagai salah satu rawatan alternatif (nk buku nti blh order)
    Terkini (2020): Beliau pernah ditemuramah dlm rancangan Selamat Pagi Malaysia di Tv1 menceritakan tentang perjuangan beliau menempuh kanser dari tahap 4 hinggalah sembuh.
    ....................................................................................................................................................
    ▪Puan Rohana Binti Ismail seorang yang cergas dan aktif dalam mendaki gunung termasuk gunung Kinabalu dan lain2 gunung di Malaysia tapi sejak sakit bengkak lutut, segala aktiviti lasak terpaksa dilupakan sehingga nk turun tangga di ofis pun terpaksa turun bagaikan ketam turun tangga sebab lutut bengkak. Setelah minum jus ini, dalam masa 1 minggu saja kaki beliau dah semakin sembuh semula. Bengkak dah surut dan dlm msa 2 mingu saja mampu berjoging kembali, naik bukit dlm 8km jauh nya dah tak sakit2 dah lutut.
    ..........................................................................

    ▪️ Kanser Limforma B - cel tahap 4

    En Shahrizal Taib, 41 tahun, pesakit kanser Limforma b cell tahap 4 ketulan di paru paru 8 cm pernah kena tebuk paru2 sebab berair ,tahun 2020. Dia mula minum jus herba pada tahun 2021. Pernah jalani kimoterapi 8kali dan radioterapi 15kali. Dia minum jus herba ini semasa dalam kimoterapi dan badan terasa bertenaga, tidak mengganggu proses kimo malah amat memberi tenaga tidak seperti pesakit lain yg tak minum herba. Herba bukan beri tenaga saja tp merawat sampai sembuh.


    Call order wasap@call- En Mohd Zuhairi Bin Noordin- 017-4687570

    ReplyDelete