Zalekha Luvs Cooking

Zalekha Luvs Cooking
masakan yang mudah lagi sempoi..

Sunday, December 18, 2011

Apam Kampung...

Selamat pagi semua...

Apa agaknya menu sarapan pagi ini..kalau belum ada idea apa kata buat apam kampung yang sedap ini. makan pulak dengan kelapa parut. Sebenarnya apam ini saya buat semalam semasa buat Roti Arab  tu jadi orang kata sekali jalan saya adun dua jenis masakan yang dua2nya menggunakan yis kering. Resepi apam kampung nie sebenarnya saya ambil di rumah sifu masakan saya saper lagi kalau bukan Che Mat Gebu DTS tu..memang xsahlah kalau sehari saya x menjengah ke blog beliau..untuk meninjau resepi yang enak2..tapi nak menerai resepi yang susah sikit tu agak memakan masa jadi saya buat lah yang mudah2 macam apam kampung nie..

Ok lah tak nak story panjang2..Che Mat akak mintak izin copy n paste ajer yer resepi awak kat sini..malas nak menaip..kejap nanti kalau saya rajin nak buat sarapan lempeng kelapa gan sambal tumis bilis..ok jom kita tengok bahan2 yang diperlukan..


Apam Kampung..
Sumber: Che Mat Gebu @DTS

BAHAN-BAHANNYA :-)
200 gram tepung gandum
50 gram tepung beras
75 gram cawan gula perang (brown sugar)
1 cawan air
6 gram yis + 1/4 cawan air, larutkan
Kelapa parut putih + sedikit garam

CARA MEMBUATNYA :-)



  1. Gaul rata tepung dengan gula perang hingga rata. Tuang bancuhan yis dan kacau rata. Tambah air sedikit demi sedikit sambil digaul hingga rata dan tidak berbintil2.
  2. Lenser loyang bulat berukuran 8 inci dengan sedikit minyak masak. Tuang no. 1 dalam loyang tadi dan biar 1 jam atau hingga naik memenuhi loyang tadi.
  3. Kukus atas air mendidih selama 40 - 45 minit (mat balut penutup kukus dengan kitchen towel). Sejukkan apam sepenuhnya sebelum dipotong. Hidangkan bersama kelapa parut tadi....

No comments:

Post a Comment